Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

Mystery Sniper

Juryns motivering

Digitalt år 2021? Kan det vara att förstöra ett åtråvärt ögonblick som någon jagat i åratal? Tydligen! Ett tydligt guldäggsboksexempel på när reklam faktiskt, på riktigt, är en del av den så kallade populärkulturen. Mystery Sniper vinner Guldägg eftersom de lyckades charma den kräsnaste av målgrupper, gamers, och skapa surr på varenda digital plattform som är i ropet 2022. GG INGO, och WP Activission.

 

Förtydligande:

GG = Good Game

WP = Well Played

 

Om bidraget

Bakgrund:
Call of Duty: Vanguard släpptes i November 2021, men redan ett par månader tidigare fick världen en första kort inblick av nya spelet, när en prickskytt överraskande dök upp i den dåvarande plattformen Call of Duty: Warzone.

COD har länge varit kända för sina storslagna single player-kampanjer, men har under de senaste släppen fått kritik för avsaknad av djup i story och dess karaktärer. Så i nya Call of Duty: Vanguard var därför fokus att återgå till en genomarbetat kampanj – och låta communityn veta att kampanjen kommer vara något alldeles särskilt.

Strategin var att använda spelets nyintroducerade karaktärer för att bygga intresse för släppet. En av de mest tongivande karaktärerna var Polina Petrova – inspirerad av en av världshistoriens mest framgångsrika ryska krypskyttar – Ludmila Pavlitjenko. Under andra världskriget blev hon känd som ’Lady Death’ efter att ha skjutit 309 tyska soldater.

Idé
Idén var att använda Call of Duty: Warzone’s gigantiska plattform. Det är Activisions största multiplayer-spel med plus 100 miljoner spelare. Till skillnad från deras AAA-titlar är detta gratis att spela.

I Warzone släpps 150 spelare på en och samma karta där alla har samma mål – att bli den sista överlevande spelaren. Lyckas man – evakueras ens spelkaraktär från kartan i en helikopter. En klassisk slutscen som få gamers får njuta av, och en perfekt scen att introducera Polina Petrova.

Plötsligt stal Polina vinsten framför ögonen på vinnarna. Från ingenstans sköts vinnarens spelkaraktär när den hissades upp i “segerhelikoptern” av en “mystisk” krypskytt. Något som direkt satte i gång spekulationer i COD-communityn. Tusentals spelare delade sina reaktioner och olika teorier spreds på sociala medier, och det tog inte lång tid innan alla visste vem Polina var.

Reslutat:
• Polinas gästspel i visades i hundratals vinstmatcher i Warzone för spelets 100+ miljoner spelare samtidigt som de spelade.
• Detta resulterade i 500+ uppladdade reaktions- och diskussions-videos på TikTok, Twitch och YouTube av streamers med miljontals följare.

*PrestigeIsKey – 1,4 mn prenumeranter
Inkslasher – 1,08 mn prenumeranter
402THUNDER402 – 742 000 prenumeranter
@esportscenter – 526,1k följare
@zeffgaming – 1,4M följare
@sallyisadog – 2,5M följare*

• Omskrivet av de största speltidningarna. Som GameSpot, IGN, Gamesradar, Polygon, NME, Uproxx, Inverse, Venture beat etc.)

*”Undoubtedly, this new CoD: Vanguard Warzone teaser has injected more excitement in the community and a desire to see the new game officially revealed soon.”
*
– @charlieINTEL (Den största oberoende nyhetssidan för Call of Duty )

Arbetsgrupp

  • CCO
    Björn Ståhl, Ingo
  • Art Director
    Max Hultberg, Ingo
  • Copywriter
    Magnus Ivansson, Ingo
  • Projektledare
    Rickard Allstrin, Ingo
  • Produktionsledare
    Klara Jonsson, Ingo
  • Vice President and Head of Marketing
    Tyler Bahl, Activision Blizzard
  • Vice President EMEA Marketing
    Daniel Green, Activision Blizzard
  • Chief Marketing Officer
    Fernando Machado, Activision Blizzard
  • CCO
    Pelle Sjoenell, Activision Blizzard
  • Vice President Consumer Marketing Call of Duty
    Carolyn Wang , Activision Blizzard
  • Senior Visual Director
    Michael Sanders, Activision Blizzard
  • Vice President Call of Duty
    Jim McMullin, Activision Blizzard
  • Managing Director Go-To-Market
    Anna Malmhake, Activision Blizzard
  • Senior Creative Director
    Eric Biessman, Raven Software