Arbetsmiljöverkets vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Som ett led i visionsarbetet riktade vi oss primärt till arbetsgivare på mindre företag. Även om många i denna målgrupp bryr sig om sina medarbetare så blir arbetsmiljöarbetet ofta eftersatt. Många arbetsgivare kommer inte riktigt till skott.
Istället för att visa hur katastrofalt det kan bli för människor när arbetsmiljön brister, ville vi lyfta positiva exempel. Men hur gör man det på ett intressant sätt? Resultatet av bra arbetsmiljöer är ju att allt bara flyter på. Vi valde att ta fasta på just det.
Vår målgrupp har ju en ganska utmanande vardag. Om det är något de uppskattar så är det när allt flyter på, utan plötsliga och oförutsedda händelser. En massa dramatik är det sista de behöver. Därför tog vi fram konceptet “Odramatiska berättelser”.
Genom detta koncept nådde vi fram till arbetsgivare och stack ut i ett brus som är fullt av dramatik. De händelsefattiga berättelserna gick i dagspress och morgonpress över hela landet.