Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

Perfekta hjärtan

Bakgrund

Varje år föds 2000 barn i Sverige med hjärtfel. Det gör det till den vanligaste medfödda sjukdomen. Trots detta råder låg kännedom om problemet. Hjärtebarnsfonden är en liten svensk välgörenhetsorganisation som bidrar till forskning och stöttar barn med hjärtfel och deras familjer.

Brief
Under julen 2020 ville Hjärtebarnsfonden sätta fokus på frågan med medfödda hjärtfel samt engagera sina medlemmar, familjer och följare.

Problem
Trots att deras arbete gör stor skillnad är Hjärtebarnsfonden precis som många andra välgörenhetsorganisationer små och helt beroende av utomstående stöd, engagemang och donationer. Julen är en av årets viktigaste perioder för insamling, dessvärre är det svårt att sticka ut i bruset.

Insikt
Alla hjärtan har inte rätt form. Men de kan vara perfekta ändå.

Idé
Perfekta hjärtan – pepparkaksformar designade av barn med medfödda hjärtfel.

Hjärtat är en av de första saker små barn lär sig att rita. När ett barn ritar är det långt från anatomiskt korrekt, men såklart otroligt fint ändå. Detta tog vi fasta på och skapade en limiterad uppsättning (50st) alldeles perfekta pepparkaksformar designade av barn med medfödda hjärtfel. Via en uppmaning i sociala medier bad vi hjärtebarn och deras familjer att rita hjärtan. Vi valde sedan ut barn med olika medfödda hjärtfel och tillsammans med silversmeden Beata Svensson skapades pepparkaksformar efter deras teckningar.

Varje hjärta handformades och såldes i Hjärtebarnsfondens e-handel för 300:- ex frakt och levererades i presentlåda, perfekt att ge bort som julklapp. Kampanjen lanserades på pepparkakans dag. 100% av intäkterna gick till Hjärtebarnsfonden.

Resultat
Projektet genomfördes i samarbete med Roy Fares och konditoriet Mr.Cake. Planen vara att sälja formar via deras kanaler. Det hann vi ej då pepparkaksformarna sålde slut i fondens egen e-handel i princip omgående.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Oskar Hellqvist, Abby Priest
  • Project Director/PR
    Louise Ljungberg, Abby Priest
  • PR Consultant
    Tove Nilsson, Abby Priest
  • Production Manager
    Sofia Heinig, Abby Priest
  • Production Manager
    Louise Persson, Abby Priest
  • Production Manager
    Lova Waters, Abby Priest
  • PR Specialist
    Johanna Lindberg, Abby Priest
  • Designer
    Lukas Andersson, Abby Priest
  • Project Manager
    Maria Widström, Abby Priest
  • Creative Intern
    Fanny Belaieff, Abby Priest
  • Content Intern
    Matilda Otterstam, Abby Priest
  • Silversmed
    Beata Svensson, Atom47
  • Ansvarig Insamling & Kommunikation
    Johan Björkman, Hjärtebarnsfonden
  • Föreningskoordinator
    Mirjam Högnäs, Hjärtebarnsfonden