Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Rädda Astronauterna

Ökade konflikter, konsekvenser av klimatkrisen, och pandemin har gjort 2021 till ett år med stor negativ utveckling för barns möjligheter att forma sina liv. Alltför många barn svälter, lever i otrygghet och får inte gå skolan. Rädda Barnen måste därför växla upp sitt arbete för att skydda barn i utsatthet, vare sig det är i Sverige eller på andra sidan jorden.

Inom ramen för konceptet “Här och nu för framtiden” lanserade Rädda Barnen en julkampanj där vi lät barns drömmar stå i centrum. Förutom den emotionella herofilmen som dramatiserade utsatta barns drömmar och vilja, men svårighet, att förändra världen rullade vi ut en printserie under december med liknande budskap.

Printserien presenterade hårda fakta om barn i utsatthet, men där vi vanligtvis hade skrivit “barn” valde vi att byta ut ordet mot några av de vanligaste yrkena som barn drömmer om att bli – astronauter, veterinärer och ballerinor. “Var tolfte sekund dör en astronaut av svält” löd printen som fick störst genomslag och väckte diskussion på sociala medier.

Arbetsgrupp

  • kommunikations- och insamlingsansvarig
    Caroline Thunved, Rädda Barnen
  • Senior Marketing Project Manager
    Henny Moor, Rädda Barnen
  • Executive Creative Director
    Petra Seiler Albrektson, B-Reel
  • Creative Director
    Mårten Hedbom, B-Reel
  • Copywriter
    Oskar Engman, B-Reel
  • Designer
    Peter Holtze, B-Reel
  • Final Art
    Lisa Nyberg, B-Reel
  • Brand Director
    Maja Beckman, B-Reel
  • Brand Manager
    Ewa Staël von Holstein, B-Reel
  • Brand Manager
    Eric Ståhl, B-Reel
  • Strategist
    Andrea Dahlbäck, B-Reel