Coop är storsatsar på digital innovation som gör vardagen både enklare och smidigare. Men det är det inte alla som vet. Framförallt hos den köpstarka målgruppen av människor under 40 år behöver vi stärka uppfattningen om Coop som ett modernt varumärke och få dem att gilla oss mer.
För att börja förflytta vår position och stärka de associationerna tog vi hjälp av vår app Scan & Pay som utgångspunkt för kommunikationen. Med appen handlar och betalar du enkelt och smidigt direkt med mobilen. Runtomkring detta rationella bevis skapade vi en underhållande kampanj som kommenterar vår samtid genom att lyfta influencern Bianca Ingrosso som med humor bjuder på sig själv kring ett typiskt influencerbetenede – det såg ut som att hon tog en massa selfies tillsammans med produkter i en Coop-butik, men i själva verket använde hon Scan & Pay.
Det blev en lättsam kampanj som gick hem hos målgruppen:
Observation: 63% (ref. 47%)
Budskapsförståelse 67% (ref. 56%)
Avsändar-id: 64% (ref. 32%)
Gillande 50% (ref. 42%)
Association, modernt varumärke: 62% (ref. 52%)
Intention, vill prova: 67% (ref 26%)
Genom den påverkan på attityd drev vi beteende: antal nedladdningar av app ökade med 254% och de använde också appen i butik där vi såg en ökning med 17,5% av antal unika kunder som handlade och betalade direkt i mobilen – helt enkelt!