Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Scan and pay

Coop är storsatsar på digital innovation som gör vardagen både enklare och smidigare. Men det är det inte alla som vet. Framförallt hos den köpstarka målgruppen av människor under 40 år behöver vi stärka uppfattningen om Coop som ett modernt varumärke och få dem att gilla oss mer.

För att börja förflytta vår position och stärka de associationerna tog vi hjälp av vår app Scan & Pay som utgångspunkt för kommunikationen. Med appen handlar och betalar du enkelt och smidigt direkt med mobilen. Runtomkring detta rationella bevis skapade vi en underhållande kampanj som kommenterar vår samtid genom att lyfta influencern Bianca Ingrosso som med humor bjuder på sig själv kring ett typiskt influencerbetenede – det såg ut som att hon tog en massa selfies tillsammans med produkter i en Coop-butik, men i själva verket använde hon Scan & Pay.

Det blev en lättsam kampanj som gick hem hos målgruppen:
Observation: 63% (ref. 47%)
Budskapsförståelse 67% (ref. 56%)
Avsändar-id: 64% (ref. 32%)
Gillande 50% (ref. 42%)
Association, modernt varumärke: 62% (ref. 52%)
Intention, vill prova: 67% (ref 26%)

Genom den påverkan på attityd drev vi beteende: antal nedladdningar av app ökade med 254% och de använde också appen i butik där vi såg en ökning med 17,5% av antal unika kunder som handlade och betalade direkt i mobilen – helt enkelt!

Arbetsgrupp

  • MARKNADSCHEF
    JOHAN ÖHLIN, COOP SVERIGE AB
  • PROJEKTLEDARE
    Maria Bolin Lilja, COOP SVERIGE AB
  • CLIENT DIRECTOR
    LEIF SORTE, Forsman & Bodenfors
  • ACCOUNT EXECUTIVE
    LENA GRUNDSTRÖM, Forsman & Bodenfors
  • CREATIVE
    PONTUS THORÉN, Forsman & Bodenfors
  • CREATIVE
    JOHAN EGHAMMER, Forsman & Bodenfors
  • DESIGNER
    AXEL SÖDERLUND, Forsman & Bodenfors
  • DESIGNER
    Marina Argén, Forsman & Bodenfors
  • AGENCY PRODUCER
    JENS ODELBRING, Forsman & Bodenfors
  • PR Strateg
    JadeDeconzac Mbay
  • Produktionsbolag
    Thirsty Film
  • Regissör
    Sebastian Hedin
  • Producent
    Niklas Adolfsson
  • Fotograf
    Christian Haag/Rockson
  • Scenograf
    Niklas Lund/TTG
  • Styling
    Anna Grenås/AOA
  • Klippare
    Robin Siwe/AOA
  • Make/Hår
    Sofia Lewandrovski/AOA
  • Klippning
    Robin Siwe/TTG
  • Grading
    Mikael Balle VFX
  • Ljud
    RedPipe
  • Online/VFX
    Gangsters
  • Music Supervisor
    Jenny Ring