Juryns motivering
Bidrag Sea Level Re-Boot vinner Guldägg i innovation för sin enkelhet och elegans. Tänk att en linjal på rätt ställe kan få folk att reflektera och diskutera om våra framtida miljöproblem på ett sånt tillgängligt sätt. En liten innovation för en stor sak som enkelt visar vart vi är på väg om vi inte skärper till oss. För första gången får man bära en helt vanlig gammal gummistövel med stolthet, och det är ju bra bara det. Grattis Tretorn och Forsman & Bodenfors!
Om bidraget
Enligt IPCC kan havsnivån stiga med 26 cm till 2050. Förändring måste ske snabbt, inte minst bland världens företag. Idag står nämligen kläd- och skoindustrin för mer utsläpp av växthusgaser än alla flyg- och båttransporter tillsammans.
Tretorn vill göra skillnad. Från och med vårkollektiven 2022 tillverkas alla deras gummistövlar av återvunnen polyester och miljöcertifierad naturgummi. För att uppmärksamma företagets hållbarhetsarbete ville Tretorn göra en kampanj.
Klimatkrisens effekter kan vara svåra att kommunicera och visualisera. De sker långsamt och kommer påverka kommande generationer mer än oss. Dessutom behöver företag som vill kommunicera hållbarhet på ett både tydligt, trovärdigt och relevant sätt kunna visa hur deras produkter bidrar till att minska klimatpåverkan.
Med Sea Level Re-Boot skapade vi en konkret produkt som på ett tydligt sätt visualiserar klimatförändringarnas långsiktiga konsekvenser. Detta samtidigt som Tretorns mest ikoniska produkt – gummistöveln – gör relevansen för företaget hög. Den limiterade stöveln hade en mätsticka som visade den förväntade havsnivåhöjningen de kommande decennierna. Som en påminnelse om att öka takten i den hållbara omställningen. Det var också Tretorns mest hållbara produkt någonsin, tillverkad av miljöcertifierat naturgummi, återvunnen polyester och biomassa av alger.
Stöveln lanserade dagen efter FN:s klimatkonferens i Glasgow – COP26 – då hela världen diskuterade hållbarhetsfrågor. All vinst från försäljningen gick till Sea Life Trusts arbete för att skydda världens hav och marina ekosystem.
Den nya produkten väckte stor uppmärksamhet och blev omskriven i flera av världens största modemagasin – bland annat Vogue, Glamour och kinesiska Sohu. Den sammanlagda räckvidden uppgick till 74,5 miljoner. Från försäljningen gick över 150.000 kr direkt till Sea Life Trust. Och den spenderade tiden på Tretorns sajt ökade med 103% under kampanjperioden jämfört med snittet.