Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Sea Level Re-Boot

Enligt IPCC kan havsnivån stiga med 26 cm till 2050. Förändring måste ske snabbt, inte minst bland världens företag. Idag står nämligen kläd- och skoindustrin för mer utsläpp av växthusgaser än alla flyg- och båttransporter tillsammans.

Tretorn vill göra skillnad. Från och med vårkollektiven 2022 tillverkas alla deras gummistövlar av återvunnen polyester och miljöcertifierad naturgummi. För att uppmärksamma företagets hållbarhetsarbete ville Tretorn göra en kampanj.

Klimatkrisens effekter kan vara svåra att kommunicera och visualisera. De sker långsamt och kommer påverka kommande generationer mer än oss. Dessutom behöver företag som vill kommunicera hållbarhet på ett både tydligt, trovärdigt och relevant sätt kunna visa hur deras produkter bidrar till att minska klimatpåverkan.

Med Sea Level Re-Boot skapade vi en konkret produkt som på ett tydligt sätt visualiserar klimatförändringarnas långsiktiga konsekvenser. Detta samtidigt som Tretorns mest ikoniska produkt – gummistöveln – gör relevansen för företaget hög. Den limiterade stöveln hade en mätsticka som visade den förväntade havsnivåhöjningen de kommande decennierna. Som en påminnelse om att öka takten i den hållbara omställningen. Det var också Tretorns mest hållbara produkt någonsin, tillverkad av miljöcertifierat naturgummi, återvunnen polyester och biomassa av alger.

Stöveln lanserade dagen efter FN:s klimatkonferens i Glasgow – COP26 – då hela världen diskuterade hållbarhetsfrågor. All vinst från försäljningen gick till Sea Life Trusts arbete för att skydda världens hav och marina ekosystem.

Den nya produkten väckte stor uppmärksamhet och blev omskriven i flera av världens största modemagasin – bland annat Vogue, Glamour och kinesiska Sohu. Den sammanlagda räckvidden uppgick till 74,5 miljoner. Från försäljningen gick över 150.000 kr direkt till Sea Life Trust. Och den spenderade tiden på Tretorns sajt ökade med 103% under kampanjperioden jämfört med snittet.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Staffan Lamm, Forsman & Bodenfors
  • Copywriter
    Pontus Caresten Lychou, Forsman & Bodenfors
  • Designer
    Martin Joelsson, Forsman & Bodenfors
  • Account Director
    Greger Andersson, Forsman & Bodenfors
  • Account Executive
    Sofie Bengtsson, Forsman & Bodenfors
  • Account Executive
    Anneli Kjellander, Forsman & Bodenfors
  • PR Strategist
    Bjarne Darwall, Forsman & Bodenfors
  • PR Strategist
    Jade Deconzac Mbay , Forsman & Bodenfors
  • Planner
    Maria Hallenborg, Forsman & Bodenfors
  • Head of Business Development and Marketing
    Malin Cleverdal, Tretorn Sweden
  • Head of Design
    Carl-Henrik Hallén, Tretorn Sweden
  • Head of CSR and product development
    Erica Hyttfors, Tretorn Sweden
  • Production company
    Superstudio
  • Executive Producer
    Anna Johäll, Superstudio
  • DoP
    Johannes Hurtig, Superstudio
  • Director/Stills
    Patrik Johäll, Superstudio
  • Edit
    Andreas Nilsson, Superstudio
  • Grip
    Pontus Ahlqvist, Superstudio