Ronald McDonald Barnfond bygger sjukhusnärahem för familjer med svårt sjuka barn. Här får familjerna en vardag, när livet är som svårast. Och på sistone har gaming blivit en allt större del av denna vardag. TV- och datorspel ger barnen en möjlighet att både koppla upp och koppla bort.
Därför valde vi att samarbeta med några av Sveriges största E-sportstjärnor i årets insamlingskampanj. Delvis för att nå en helt ny målgrupp (gamers) men också för att rikta uppmärksamhet åt Barnfonden, eftersom de varje år tvingas tacka nej till hundratals familjer.
Med hjälp av CS:GO-stjärnorna Olofmeister, f0rest, GeT_RiGhT, Nessa, fragaria, Niffonen, Jaegarn och friberg skapade vi en välgörenhetsauktion på Stockholms Auktionsverk med anor från 1674. Här sålde vi deras allra mest eftertraktade skins till högstbjudande.
Skins är alltså ett samlingsnamn på kosmetiska föremål i spel. De säljs och byts mellan spelare och samlare. Värdet bestäms av verkshöjd, proveniens och raritet. Precis som allt annat som säljs på Stockholms Auktionsverk.
Genom en integrerad kampanj spreds nyheten om denna udda auktion snabbt i nationell och internationell media. Totalt genererade kampanjen över 10 miljoner intryck och alla skins såldes för över 274% av deras totala marknadsvärde. Donationer via Swish ökade med över 660% jämfört med föregående år.