Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Skins for charity

Ronald McDonald Barnfond bygger sjukhusnärahem för familjer med svårt sjuka barn. Här får familjerna en vardag, när livet är som svårast. Och på sistone har gaming blivit en allt större del av denna vardag. TV- och datorspel ger barnen en möjlighet att både koppla upp och koppla bort.

Därför valde vi att samarbeta med några av Sveriges största E-sportstjärnor i årets insamlingskampanj. Delvis för att nå en helt ny målgrupp (gamers) men också för att rikta uppmärksamhet åt Barnfonden, eftersom de varje år tvingas tacka nej till hundratals familjer.

Med hjälp av CS:GO-stjärnorna Olofmeister, f0rest, GeT_RiGhT, Nessa, fragaria, Niffonen, Jaegarn och friberg skapade vi en välgörenhetsauktion på Stockholms Auktionsverk med anor från 1674. Här sålde vi deras allra mest eftertraktade skins till högstbjudande.

Skins är alltså ett samlingsnamn på kosmetiska föremål i spel. De säljs och byts mellan spelare och samlare. Värdet bestäms av verkshöjd, proveniens och raritet. Precis som allt annat som säljs på Stockholms Auktionsverk.

Genom en integrerad kampanj spreds nyheten om denna udda auktion snabbt i nationell och internationell media. Totalt genererade kampanjen över 10 miljoner intryck och alla skins såldes för över 274% av deras totala marknadsvärde. Donationer via Swish ökade med över 660% jämfört med föregående år.

Arbetsgrupp

  • Music
    André Brink, Universal Music Publishing
  • CCO/CEO
    Andreas Dahlqvist, NORD DDB
  • Senior Client Director
    Jens Welin, NORD DDB
  • Client Director
    Jeanette Ytterman, NORD DDB
  • Client Manager
    Stina Nyberg, NORD DDB
  • Creative Lead/Art Director
    Joel Ekstrand, NORD DDB
  • Creative Lead/Copywriter
    Petter Dixelius, NORD DDB
  • Art Director
    Sofia Nordström , NORD DDB
  • Copywriter
    Johan Leborg, NORD DDB
  • Creative Producer
    Tobias Bergenwall, NORD DDB
  • Client Director & Strategy Lead
    Jesper Andersson, NORD DDB
  • Digital Client Director
    Christoffer Åhlund, NORD DDB
  • Digital Client Manager
    Victor Söderblom, NORD DDB
  • Designer
    Patrik Cederlind, NORD DDB
  • 3D-Artist
    Beau Roberts, NORD DDB
  • Community Manager
    Nardos Tekle, NORD DDB
  • Social Media & Content Creative
    Mirjana Stanicis, Alexander Olsson Nelin & Sofie Hammers, NORD DDB
  • PR
    Aynur Isayeva, NORD DDB
  • Illustrator & Animation
    Nico Knudsen, StyleWar
  • Marketing Director
    Staffan Ekstam, McDonald's
  • Brand Manager
    Susanne Rydjer, McDonald's
  • Digital Campaign Manager
    Johan Tennbäck, McDonald's
  • Media & Customer Experience Manager
    Michael Bognäs, McDonald's
  • Marketing Manager
    Sofie Lager, McDonald's
  • Generalsekreterare
    Lisa Palm Danielsson, Ronald McDonald Barnfond
  • Chief Marketing Officer
    Dev Malhotra, Stockholms Auktionsverk
  • Eventbyrå
    The Scenery
  • Mediabyrå
    OMD Sweden
  • PR-byrå
    Prime Weber Shandwick