Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Som förr, fast bättre.

Häxan förvandlar hushållsrutinerna till en förtrollande ritual.

I över ett sekel har Häxans produkter återbringat ordningen i miljontals hem och hus. Sprungen ur hennes uråldriga kunskap och vishet, förenat med dagens innovativa och naturnära lösningar, erbjuder Häxan en bot för varje boning. Ett rengörande elixir som leder oss tillbaka till livets magi.

Som förr, fast bättre.

Med ett sekellångt arv och en äkta klassiker i städskrubben är vår ambition att förvalta och utveckla varumärket Häxan. Vi vill gjuta nytt liv i Häxans identitet men samtidigt bevara kärnan i det genuina som har slipats fram i över ett sekel av diverse stora varumärkesägare.

I spåret av pandemin har intresset för hem och hushåll, städning, att vårda och återbruka våra prylar ökat kraftigt. Likaså intresset för den inre resan, en själslig städning. Kopplingen kändes självklar; vi vill kombinera inre och yttre städning under ett koncept. Ett koncept som även innefattar nya sätt att arbeta med refill, återbruk, reparation och vård.

Vårt antagande är att det inte längre räcker för konsumenten att köpa sig ett gott samvete med en hållbar symbol. Dagens konsumenter  vill vara en del utav något, känna en samhörighet till varumärken de tror på och kan identifiera sig med. Utifrån detta resonemang utvecklade vi våra förpackningar. Fokus har lagts på att skapa magi och inte bara lyfta fram det hållbara.

Designmässigt vill vi utmana en traditionellt sätt tråkig bransch som sett likadan ut i decennier. Fokus har tidigare varit att kommunicera effektivitet och designen har fått stå åt sidan. I och med att den befintliga designen som bestod av röd, svart och gul signalerar mer brandfara än miljövänliga hushållsprodukter utvecklade vi färgskalan till etiketterna på de nya miljövänliga produkterna. För mer harmoni jobbar vi med ton-ton av färger där den mörkaste tonen är placerad överst för att kontrastera mot loggans gula karaktäristiska färg (cmyk 0/27/100/0 pantone 7548C). Mjukare men ändå färgstarkt och kontrastrikt, likt originalet.

Flaskornas design har hämtat inspiration från en riktig häxa som blandas i gamla flaskor. På flaskorna finns det ikoner som symboliserar att Häxan driver smutsen på flykt utan att skada jorden eller vår hälsa. Spraymunstycket är framtaget för att sprida mindre aerosoler för konsumenten och är dryg i sin applicering utan att förlora känsla och funktion. Flaskorna är gjorda av återvunnen plast, vi vill förstärka den grå naturliga färgen av R-PET istället för att bleka plasten.

Som en äkta Häxa ger vi kunderna möjligheten att själva blanda sina egna brygder med doften som ett tillval till rengöringsmedlet. Du får själv välja vilken doft och hur starkt det ska dofta efter städningen hemma.

Med ett uppgraderat och utökat sortiment av nu totalt 24 naturnära produkter förvandlar Häxan hushållsrutinerna till en förtrollande ritual.

Arbetsgrupp

  • Creative Director & Strateg
    Lovisa Tingman, Häxan
  • Uppdragsgivare
    Mikael Söderlindh, Häxan
  • Lead Art Director
    Saga Hedlund, Häxan
  • Creative Director
    Viktor Tell, Tell International
  • Copywriter
    Lisa Söderlindh
  • Illustratör
    Asia Pietrzyk
  • Art Director
    Håkan Sjöström
  • Art Director
    Thomas Andersson, Moi Moi - Designstudio
  • Art director
    Gustav Ström, Moi Moi - Designstudio
  • Grafisk Designer
    Ludwig Lind, Moi Moi - Designstudio