Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Som förr, fast bättre.

Häxan förvandlar hushållsrutinerna till en förtrollande ritual.

I över ett sekel har Häxans produkter återbringat ordningen i miljontals hem och hus. Sprungen ur hennes uråldriga kunskap och vishet, förenat med dagens innovativa och naturnära lösningar, erbjuder Häxan en bot för varje boning. Ett rengörande elixir som leder oss tillbaka till livets magi.

Som förr, fast bättre.

Med ett sekellångt arv och en äkta klassiker i städskrubben är vår ambition att förvalta och utveckla varumärket Häxan. Vi vill gjuta nytt liv i Häxans identitet men samtidigt bevara kärnan i det genuina som har slipats fram i över ett sekel av diverse stora varumärkesägare.

I spåret av pandemin har intresset för hem och hushåll, städning, att vårda och återbruka våra prylar ökat kraftigt. Likaså intresset för den inre resan, en själslig städning. Kopplingen kändes självklar; vi vill kombinera inre och yttre städning under ett koncept. Ett koncept som även innefattar nya sätt att arbeta med refill, återbruk, reparation och vård.

Designmässigt vill vi utmana en traditionellt sätt tråkig bransch som sett likadan ut i decennier. Fokus har tidigare varit att kommunicera effektivitet och designen har fått stå åt sidan. Vårt mål är att flytta rengöringsmedlen från städskrubben till att stoltsera på köksbänken. En förpackning i form av flaska, label och innehåll som matchar ett färgstarkt hem. Inspiration från Häxans design och uttryck från 50-70 tal, dofter av svensk urskog med magiska väsen och fokus på miljö.

Som en äkta Häxa ger vi kunderna möjligheten att själva blanda sina egna brygder med doften som ett tillval till rengöringsmedlet. Du får själv välja vilken doft och hur starkt det ska dofta efter städningen hemma.

På Götgatan 21 i Stockholm har vi skapat Sveriges första Häxotek där kunderna återfinner allt som behövs för att rena såväl sitt inre som sitt hem;
22 ny magiska kurer av rengöringsmedel
Refill, ta med tomma flaskor för påfyllnad
Laboratorium, tillsätt doft och blanda din egen brygd
Putsverkstad
Husmorstips från kunnig personal
Drop-in tarotläsning
Workshops kring städning, återbruk, tarot och kristaller

Med ett uppgraderat och utökat sortiment av nu totalt 24 naturnära produkter förvandlas hushållsrutinerna till en förtrollande ritual.

Arbetsgrupp

  • Creative Director & Strateg
    Lovisa Tingman, Häxan
  • Uppdragsgivare
    Mikael Söderlindh, Häxan
  • Lead Art Director
    Saga Hedlund, Häxan
  • Creative Director
    Viktor Tell, Tell International
  • Arkitekt & Strateg
    Peter Lundbergh, Studio Peter Lundbergh
  • Fotograf
    Katarina Di Leva, Rockson Studios
  • Art Director
    Karl Aulin, Atelier Aulin
  • Copywriter
    Lisa Söderlindh
  • Fotograf
    Stellan Herner
  • Illustratör
    Asia Pietrzyk
  • Art Director
    Håkan Sjöström
  • Art Director
    Thomas Andersson, Moi Moi - Designstudio
  • Art Director
    Gustav Ström, Moi Moi - Designstudio
  • Grafisk Designer
    Ludwig Lind, Moi Moi - Designstudio