Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 >

Spellbound by Sweden

Den svenska turistnäringen har ett grundläggande problem. Det finns helt enkelt inte så mycket att titta på i svensk natur. För att locka en upplevelsemätt målgrupp som sett allt, varit överallt och törstar efter att uppleva något nytt, behövde vi hitta ett lager som kunde konkurrera med Norges fjordar, Islands vulkaner och andra episka naturdestinationer.

Den svenska naturen kanske inte tycks så spännande vid första anblick, men gräver man lite djupare finns ett arv i de svenska skogarna som adderar dramatik. Vår kulturhistoria är full av mytologiska varelser, oförklarliga sägner och vittnesmål om övernaturliga upplevelser och möten i naturen. Historier som gett avtryck i alltifrån Hollywood till modetrender – och som världen aldrig varit mer intresserad av än nu.

De senaste åren har vi sett ett starkt uppsving för det mystiska och ockulta. Häxor, horoskop och tarot tar över internet. Fantasy, alternativa världar och skräck dominerar film, TV-serier, litteratur och podcasts – som tar allt större del av mediekonsumtionskakan. Det oförklarliga, kittlande och skrämmande har en kulturell sprängkraft som vi kunde dra nytta av genom att berätta om det läskiga med Sverige.

Strategin var att vända upp-och-ned på grundpelarna i resekategorin:

1. Ljud i stället för bild (från sevärdhet till känsla)
2. Det okända istället för det kända (från Trip advisor till Trippy)
3. Locka genom att skrämma (från natur till övernaturligt)

Kampanjen ”Spellbound by Sweden” introducerade en helt ny dimension av resande, bortom det visuella. Tillsammans med den internationellt hyllade skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist skapade vi en unik ljudupplevelse – en modern folksaga med skräcktema som laddades upp på Spotify. Genom att geografiskt låsa den till de svenska skogarna lockades besökare att vandra djupt in i vildmarken för att uppleva naturen med alla sina sinnen.

Kampanjen lanserades mot media med en teaser under Halloween. Men precis som man måste gå till biografen för att se hela filmen, behövde man åka till Sverige för att uppleva helheten. Lösningen blev en krok i kontakt med journalister och fick några av världens största mediehus spred budskapet (t.ex. Forbes, CNN, Thrillist). Många skickade dessutom reportrar till Sverige för att lyssna.

På Visit Swedens hemsida kunde turister upptäcka de bästa platserna för ljudäventyret och lära sig mer om väsen och sägner från svensk folktro, där många känns igen från populärkulturen. Turistnäringen fick äntligen något att berätta och adderade lokala myter och mytomspunna platser till plattformen.

Kampanjen gav en förtjänad räckvidd på 9,4MN, 2,7MN organiskt social och 5,5MN organiskt engagemang. Men viktigare är att vi enligt vår studie nådde hela 80% av målgruppen och ökade både kännedom (+18%), avsikt att resa (+9%) och uppfattningen om Sverige som en kulturellt intressant destination (24%). De mäktiga resultaten visade att när det kommer till att locka besökare till en plats, kan rädsla fungera bättre än lovord.

Arbetsgrupp

  • CMO
    Nils Persson, Visit Sweden
  • Chief Executive Officer
    Jennie Missuna, Visit Sweden
  • Project Manager
    Helena Salomonson, Visit Sweden
  • Project Manager
    Lisa Voltaire, Visit Sweden
  • Head of PR
    Viveca Burkhardt, Visit Sweden
  • Head of Web/SoMe
    Malin Careliusen, Visit Sweden
  • Brand Manager
    Robert Hedlund, Visit Sweden
  • Social Media Manager
    Anna Hjerdin, Visit Sweden
  • Site Manager
    Helena Lundberg, Visit Sweden
  • Global PR Manager
    Henrik Freudenthal, Visit Sweden
  • Client Lead
    Malin Severin, Prime Weber Shandwick
  • Project Manager
    Cecilia von Beetzen, Prime Weber Shandwick
  • Project Manager
    Elisabeth Avrotin, Prime Weber Shandwick
  • Chief Strategy Officer
    Amanda Engström, Prime Weber Shandwick
  • Creative Director
    Hanna Belander, Prime Weber Shandwick
  • Art Director
    Felix Holfve, Prime Weber Shandwick
  • Head of Insight
    Edward Boethius, Prime Weber Shandwick
  • Digital and Content Specialist
    Fredrick Lewandowski, Prime Weber Shandwick
  • Creative Director
    Petter Lublin, Prime Weber Shandwick
  • Creative
    Robin Wiman, Prime Weber Shandwick
  • PR Coordinator
    Ella Stork, Prime Weber Shandwick
  • PR Specialist
    Daniel Wahlström, Prime Weber Shandwick
  • PR Specialist
    Elin Dahlstedt, Prime Weber Shandwick
  • Activation Specialist
    Maja Ekman, Prime Weber Shandwick
  • Producer
    Samuel Hahn, Prime Weber Shandwick
  • Motion Designer
    Alex Zeeman, Prime Weber Shandwick
  • Senior Designer
    Kalle Mattson, Prime Weber Shandwick
  • Global Chief Creative Officer
    Tom Beckman, Weber Shandwick
  • Chief Creative Officer
    Angela Mears, Weber Shandwick
  • Executive Vice President Media Relations
    Meaghan Jones Koppel, Weber Shandwick
  • Executive Vice President Influence
    Mananya Komorowski, Weber Shandwick
  • Vice President Production
    Kirsten Slotten, Weber Shandwick
  • Director Platform Strategy
    Kareya Saleh, Weber Shandwick
  • Manager Media Relations
    Hannah Jones, Weber Shandwick
  • Junior Associate Influence
    Matthew Keith, Weber Shandwick
  • Executive Producer
    Maja Lobas, Bleck Out
  • Producer
    Johan Falkman, Bleck Out
  • Photographer
    Johan Wennerström, Bleck
  • Director
    Marcus Svanberg, Bleck
  • Media Agency
    Mindshare