Bröstcancer är besvärligt att prata om. Och även om yngre generationer är mer benägna att ta itu med viktiga ämnen, är bröstcancer fortfarande ett samtal de flesta drar sig från att ha. Netflix och Stella McCartney ville se förändring. Under årets Bröstcancermånad, samarbetade de därför med oss, för att öka medvetenheten bland unga och driva öppen, engagerad dialog mellan kvinnor såväl som män.
Byrån som tog sig an uppgiften, bestämde sig för att introducera en ny rutin för självundersökning kallad Triple T – Toilet, Teeth, Tits – med en film centrerad kring Sex Education’s Moordale High och dess elever.
Filmen i fråga – där Stella McCartney själv tar rollen som stjärna i ett föråldrat VHS-band som visas i ett av skolans klassrum – tar itu med vanliga myter och missuppfattningar om bröstcancer. Vi ser bekanta ansikten från Moordale High, engagerade i ett öppet samtal om bröstcancer, upplysa Aimee om ämnet. De introducerar henne till Triple T – en rutin som syftar till att öka tidig upptäckt av bröstcancer, något som är en nyckelfaktor när det kommer till att rädda liv.
Med filmen och dess Triple T, introduceras yngre generationer till ett seriöst ämne med lika mycket hjärta som humor. Den tacklar ett svårt ämne med överraskande lätthet. Samtidigt har den ett tydligt budskap – kolla dina bröst, det räddar liv.