Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Stoppa Kattastrofen

Det finns fler än 100 000 hemlösa katter i Sverige. Djur som förpassats till ett liv de inte längre är skapta för. Vårt populäraste husdjur är ju just det – ett husdjur. Men med samhällets låga krav på kattägare kan svenskarna fortsätta att skaffa sommarkatter och sälja kattungar för en femtiolapp som överges när det inte längre passar. Djurskyddet Sverige har länge kämpat för en lag på obligatorisk registrering och ID-märkning av katter, utan resultat. Men då Djurskyddets katthem runtom i landet står överfulla och antalet hemlösa katter bara fortsätter öka, ville de väcka frågan till liv igen.

Men för att en liten, icke-vinstdrivande organisation med minimala medel ska ha en chans att påverka lagstiftare behöver de ha folket med sig. Tusentals människor behövde engageras i en för allmänheten okänd fråga. En fråga som i jämförelse med samtida samhällsfrågor som rasism, misogyni och global uppvärmning inte har samma kraft. Men den har något som genom alla tider fått människor att kräva förändring. Ojämlikhet.

Hundar har nämligen alla rättigheter som katter saknar. Och därför finns det knappt en enda hemlös hund i Sverige. Katt och hund. Hund och katt. Det är ju som helan och halvan. Som humle och dumle. Man och kvinna! Att vi som samhälle bara skyddar hundarna med lagstadgad ID-märkning och registrering känns inte bara orättvist. Det visar att hundar värderas högre än katter. Vi bryr oss helt enkelt mer om dem. Med den insikten föddes idén med Stoppa Kattastrofen. En politisk påverkanskampanj för katters rättigheter, med talespersoner vi bryr oss om. Hundar.

Strategin lånade hundarna från framgångsrika folkrörelser. Otaliga gånger tidigare har människor använt samma plan för att lyfta orättvisor och förändra samhället.

1. Starta en rörelse
2. Engagera redaktioner
3. Påverka politiker

En kampanjfilm skapades och spreds av de hundfluencers som deltog i den, av Djurskyddet och av tusentals människor som både skrattade åt att kattens nemesis plötsligt stod på kattens sida och brann till över de orättvisa livsvillkor som katter föds med. Influencers som Therese Lindgren, Tänkvärt, Magnus Carlsson, Niklas Holmgren med flera engagerade sig utan betalning. Parallellt rapporterade Nyhetsmorgon, TV4 Nyheterna, Svt, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen och många andra redaktioner om kampanjen och syftet. Resulterande i en potentiell räckvidd på över 25 miljoner. Totalt +300 000 interaktioner i sociala medier, och Kampanjfilmen har +700 000 visningar. Med +40 000 signaturer i namninsamlingen krossades målet på 5000 underskrifter.

Men det stora målet var inte mätbara effektresultat. Det stora målet var lagändring. Och efter år av försök har Djurskyddet nu nått längre än man någonsin gjort. Regeringen svarade på kampanjen och har rekommenderat Riksdagen att anta lagförslaget. Den 24 februari tar Riksdagen sitt beslut. Prognosen talar för ett positivt utfall för svenskarnas favorithusdjur.

Det har aldrig sett ljusare ut för katterna. Mycket tack vare hundarna.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Ivo Lundin Hatje, New Normal
  • Copywriter
    Hannes Tomani, New Normal
  • PR-strateg
    Simon Le Pluart, New Normal
  • Projektledare
    Johan Henriksson, New Normal
  • Art Director
    Tora Essley, New Normal
  • Copywriter
    Björn Kusa, New Normal
  • Digital strateg
    Sara Dastory, New Normal
  • Designer
    Henrik Jacobsson, New Normal
  • Produktionsledare
    Lisa Sjöstrand, New Normal
  • Produktionsledare
    Minna Salo, New Normal
  • Produktionsledare
    Hannah Håål, New Normal
  • Generalsekreterare
    Åsa Hagelstedt, Djurskyddet Sverige
  • Kommunikationsansvarig
    Sandra Rönnsved, Djurskyddet Sverige
  • Regissör
    Gustav Egerstedt, Film de Liberte
  • Producent
    Christer Kildén, Film de Liberte
  • Fotograf
    Eric Eriksson, Film de Liberte
  • Scenograf
    Jacob Mohlin, Film de Liberte
  • Ljud
    Jeppe Gross, Film de Liberte
  • PA
    Teo Kildén, Film de Liberte
  • PA
    Sofia Hedén, Film de Liberte
  • Edit
    Björn Clausen, The Line
  • Grade
    Rickard Ahlbäck, The Line
  • Ljud
    Olle jungman, The Line
  • Online
    Anders Bergén, The Line