Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Straight Outta Tampere – Episode 1 & 2

Juryns motivering

Wirepas ”Straight out of tempere Episode 1 & 2” lyckas förklara det oförklarliga, nämligen varför finskt IoT 5G är bättre än alla andra Silicon Valley-lösningar där ute. Under otroligt långa vinterbad och kaffepauser i snöstorm låter de grundarens finska mamma berätta fördelarna. Roande, modigt och väldigt finskt. Paljon onnea mitä mainioimmasta työstä! Hälsar juryn.

Om bidraget

Förutsättningar.
Internet of Things (IoT) handlar om att saker pratar med saker. Wirepas är ett finskt företag från Tampere som skapat världens första icke-mobila 5G standard för IoT. Det betyder att man kan koppla ihop fler enheter – mycket billigare, mycket enklare och mycket säkrare.

Problemställning.
Marknaden för industriell IoT är stor. Och global. Den domineras idag av giganter som Vodafone, Ericsson och Bluetooth, och de dikterar villkoren i branschen. Att kliva in i denna värld som en konkurrerande och okänd aktör med ett helt nytt erbjudande kräver stora investeringar. Men eftersom det också är en värld av generisk och extremt funktionsdriven B2B-reklam, så öppnas en möjlighet. Att stå ut. Att märkas.

Lösning.
Inför världslanseringen fick vi kommunikationsuppdraget. Resultatet blev talespersonen ”Villes mamma” (Ville är CTO på Wirepas), som gärna och ofta skryter om sin son och hans företag. Kommunikationen handlar om att vara en utmanare. Målet är att öka kännedom, bygga varumärket och få nya och relevanta leads och att hela tiden vara intressant. Att positionera Wirepas som något de andra aktörerna inte är – innovativa, no-bullshit, spännande och finska såklart.

Resultat.
Wirepas älskar sin mamma. Hon har blivit en hjälte och fått många fans. Kampanjen i köpt media pågick i 7 månader. Den visades i huvudsak på Youtube, LinkedIn, Facebook samt banners. Vi skapade ett flexibelt kommunikationsmaterial. Och använde oss av en prestationsbaserad metodik – de filmer som presterade bäst investerade vi i. Man kan nu konstatera att ansatserna presterar över prognos. Totalt antal visningar av materialet: 14 445 000 med CPM (Cost Per thousand impressions): -16,6% = effektivare annonsering, time spent on web: +137%, CTR (Click Through Rate): 8,75x, CPA (Cost per Acquisition): -25% = effektivare annonsering, MQL (Marketing Qualified Leads) +120%.

Pressbearbetning har varit aktiv ungefär lika länge och ett 100-tal relevanta och prioriterade tech-medier runt om i världen har hittills publicerat material om Wirepas.

Arbetsgrupp

  • Kreatör / Copywriter
    Peter Fjäll, BANG
  • Kreatör / Copywriter
    Johan Lindman, BANG
  • Kreatör / Copywriter
    Lloyd Stanton, BANG
  • Kreatör / AD
    Johan Andersson, BANG
  • Kreatör / AD
    Magnus Färnström, BANG
  • Kreatör / AD
    Jani Niilivirta, BANG
  • Grafisk designer / Original
    Peter Gaimer, BANG
  • Grafisk designer / Original
    Mikael Eisen, BANG
  • Projektledare
    Claudia Trujillo, BANG
  • Kundansvarig projektledare
    Christian Nivelius, BANG
  • Client director
    Patrick Walldén, BANG
  • Produktionsledare
    Paulina Levin-Ander, BANG
  • Produktionsledare
    Lotta Karlstrand, BANG
  • Planner
    Gunnar Lindén, BANG
  • Strategisk projektledare
    William Friman, Sthlm Stratlab
  • CX Strategi
    Sophia Rehioui, Sthlm Stratlab
  • Analytiker
    Viktor Lingslunde, Sthlm Stratlab
  • Campaign optimization lead
    Joakim Harrieson, Sthlm Stratlab
  • Campaign manager
    Sofia Hult, Sthlm Stratlab
  • Produktionsbolag Sverige
    ParaPix
  • Regissör
    Markus Virpiö, PLOTS
  • DOP
    Juge Heikkilä, Freelance
  • Business growth
    Differ
  • PR Frankrike
    Red Lorry Yellow Lorry
  • PR Tyskland
    Lewis
  • PR USA
    Stickles PR
  • Designbyrå
    Kurppa Hosk
  • SVP Marketing & Communications
    Mia Karlsson, Wirepas
  • B2B Marketing & Customer Experience
    Riikka Nurminen, Wirepas
  • Ecosystem Marketing
    Mirva Saarijärvi, Wirepas
  • Strategi
    Fredrik Wrahme, Supporting Act