Sedan januari har Amendment 171 legat på bordet framför EU:s jordbrukspolitiker. Och om sifferkombinationen 1-7-1 inte säger dig så mycket, döljer den ett lagförslag som vill censurera växtbaserad mat och dryck genom att förbjuda användning av ord, och kanske även förpackningar och bilder, som kan associeras med mejeriprodukter. Men varför? Tja, fråga mjölklobbyn. Det är nämligen dom som verkar tro att uttryck som “alternativ till yoghurt” eller “mjölkfri” gör det svårt för konsumenter att skilja växtbaserade produkter från mejeriprodukter.
I själva verkat handlar det förstås om att med hjälp av lagstiftning i smyg försöka stoppa omställningen till en mer hållbar livsmedelskonsumtion. Smart, inte minst eftersom väldigt få medborgare orkar engagera sig i så komplexa frågor. Vår uppgift blev att skapa intresse och engagemang, för att på så vis få media att börja skriva om vad som var på gång. Det gjorde vi genom att ta fram förpackningar som visade på absurditeten i lagförslaget och vad det skulle kunna resultera i.
Förpackningarna skickades – ihop med fakta om lagförslaget – ut till journalister, opinionsbildare och influencers över hela Europa. Sedan dröjde det inte länge förrän det började snackas, skrivas och grävas. Kampanjen hade en räckvidd på 46 miljoner, men framförallt: Den samlade in över 450 000 namnunderskrifter. Något som i högsta grad bidrog till att ett så ointressant och svårgreppbart lagförslag som Amendment 171 inte bara ”rann igenom” som förväntat, utan tvärtom lyftes upp på högsta nivå – och stoppades.