Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Stupid Packages

Sedan januari har Amendment 171 legat på bordet framför EU:s jordbrukspolitiker. Och om sifferkombinationen 1-7-1 inte säger dig så mycket, döljer den ett lagförslag som vill censurera växtbaserad mat och dryck genom att förbjuda användning av ord, och kanske även förpackningar och bilder, som kan associeras med mejeriprodukter. Men varför? Tja, fråga mjölklobbyn. Det är nämligen dom som verkar tro att uttryck som “alternativ till yoghurt” eller “mjölkfri” gör det svårt för konsumenter att skilja växtbaserade produkter från mejeriprodukter.

I själva verkat handlar det förstås om att med hjälp av lagstiftning i smyg försöka stoppa omställningen till en mer hållbar livsmedelskonsumtion. Smart, inte minst eftersom väldigt få medborgare orkar engagera sig i så komplexa frågor. Vår uppgift blev att skapa intresse och engagemang, för att på så vis få media att börja skriva om vad som var på gång. Det gjorde vi genom att ta fram förpackningar som visade på absurditeten i lagförslaget och vad det skulle kunna resultera i.

Förpackningarna skickades – ihop med fakta om lagförslaget – ut till journalister, opinionsbildare och influencers över hela Europa. Sedan dröjde det inte länge förrän det började snackas, skrivas och grävas. Kampanjen hade en räckvidd på 46 miljoner, men framförallt: Den samlade in över 450 000 namnunderskrifter. Något som i högsta grad bidrog till att ett så ointressant och svårgreppbart lagförslag som Amendment 171 inte bara ”rann igenom” som förväntat, utan tvärtom lyftes upp på högsta nivå – och stoppades.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Martin Ringqvist, Oatly Department of Mind Control
  • Design Director
    Lars Elfman, Oatly Department of Mind Control
  • Art Director
    Oskar Pernefeldt, Oatly Department of Mind Control
  • Copywriter
    Maria Timander, Oatly Department of Mind Control
  • Graphic Designer
    Petra Hassler, Oatly Department of Mind Control
  • Graphic Designer
    Kristoffer Hiller, Oatly Department of Mind Control
  • Graphic Designer
    Fredrik Nilsson, Oatly Department of Mind Control
  • Project Manager
    Amanda Lindblom, Oatly Department of Mind Control
  • Project Manager
    Marissa Joven, Oatly Department of Mind Control
  • Project Manager
    Sarah Wallin, Oatly Department of Mind Control
  • Production Manager
    Fanny Ericsson, Oatly Department of Mind Control
  • Digital Project Manager
    Marcus Holmqvist, Oatly Department of Mind Control
  • Partnership Manager
    Johan Majer, Oatly Department of Mind Control
  • Global PR Director
    Ulrika Enström, Oatly Department of Mind Control
  • Director of Public Relations EMEA
    Erica Wigge, Oatly Department of Mind Control
  • PR Manager
    Fredrik Elisson, Oatly Department of Mind Control
  • Social Media Manager
    Sara Hansson, Oatly Department of Mind Control
  • Social Media Specialist
    Anna Grahn, Oatly Department of Mind Control
  • Media Strategist
    Sheena Pun, Oatly Department of Mind Control
  • Media Strategist
    Juliana Amaral, Oatly Department of Mind Control
  • Event Specialist
    Ulrika Hiertner, Oatly Department of Mind Control
  • Event Specialist
    Malin Wahlberg, Oatly Department of Mind Control
  • Film Production
    B-Reel Films
  • Director
    Torbjörn Martin, B-Reel Films
  • Producer
    Mats Wolgers, B-Reel Films
  • Executive Producer
    Rikard Åström, B-Reel Films
  • Agency Producer
    Alexander Blidner, POM Pictures
  • Still Photographer
    Alice Schoolcraft, Schoolcraft Photography
  • PR Agency
    Alfred
  • PR Agency
    Juno PR
  • PR Agency
    Orchard
  • PR Agency
    Weber Shandwick
  • PR Agency
    Miltton
  • Developer
    Jay Zahiri, Adellect
  • Brand Partnership Manager
    Sander Hooghiemstra, WeTransfer
  • Designer
    Nathan Hoang, WeTransfer
  • Account Manager
    Romy Peschar, WeTransfer
  • Animations
    Gullers Group
  • Web Agency
    Lundgren + Lindqvist
  • Media Agency
    PHD Media