Bidragsbeskrivning:
Audis fyrhjulsdrift quattro har sedan 80-talet gjort vintervägarna roligare och säkrare. Men med fler konkurrenter varje år, hur kan vi visa att det inte finns något allternativ för den som vill ha det bästa? Vi bestämde oss för att börja hjälpa alla som råkat välja något annat, genom att starta frivilligorganisationen Svenska Snöräddare. I sin grund är det hela en app där andra förare kan kalla på närmaste quattro och få hjälp när de råkat glida av vägen. Med understöd av traditionella medier, sponsorskap, sociala kanaler och återförsäljare växte Svenska Snöräddare snabbt till att bli landets största frivilliga räddningskår, med tusentals Snöräddare ute på vägarna. Och viktigast av allt: Alla quattroförare fick något att prata om.
Motivering:
Årets vinnare demonstrerar den kommunikativa kraften i dödssynderna högmod och avund.
Med hjälp av en innovativ direktkampanj, som aktiverade de egna kunderna, visade företaget att deras produkter är för bra att hålla för sig själva. Kampanjen gav draghjälp åt varumärket. Och åt alla svenskar som inte kör Audi.