Juryns motivering
Bidraget The Golden Number vinner Guldägg i aktivering för att man på ett finurligt och utmanade sätt lyckats aktivera målgruppen, varumärket och legenden om ett gyllene kort.
Att ett telefonnummer kan vinna ett guldägg 2022 kan låta banalt. Men just att enkelhet var melodin för mekaniken i utmaningen, och att lösning var lika självklar som den var svår gjorde att juryn unisont utbrast; We’re loving it!
Om bidraget
I mitten av 00-talet lanserade McDonald’s tillsammans med Justin Timberlake en ny jingel. ”I’m lovin’ it” blev snabbt en stor succé runt hela världen. Med sin enkla och glada ton har melodin blivit en av världens mest igenkända.
McDonald’s varumärke och look förändras från år till år – men jingeln har varit konstant sedan lansering. Truddelutten har gjorts i tusentals versioner och arr som avslut på reklamfilmer och radiospottar – men den har aldrig själv fått vara stjärnan. Tills nu. För när vi upptäckte att man kunde spela jingeln i knappsatsen på telefonen, insåg vi att detta måste aktiveras. Så vi gjorde det självklara – köpte numret så att världens kanske mest igenkända jingel blev McDonald’s egna telefonnummer. När vi väl hade numret bjöd vi in allmänheten till en knepig gissningslek.
För att skapa så stort engagemang som möjligt delade vi upp aktiveringen i tre faser. En kryptisk, en där vi gav lite tydligare ledtrådar och en sista fas där vi berättade vad som stod på spel – hittar du numret och ringer upp, har du en chans att vinna ett mytomspunnet guldkort på McDonald’s.
I den första kryptiska fasen bad vi folk ringa McDonald’s utan någon mer information – på utomhustavlor, i annonser och i McDonald’s egna social medie-kanaler. Under samma period hade vi planterat numret på listiga sätt i McDonald’s restauranger. Numret fanns på namnskyltar, Big Mac-förpackningar, brickunderlägg och på de digitala menyskyltarna. I den andra fasen gav vi tydligare ledtrådar. Vi skapade ett Instagram-grid där man kunde testspela tonerna på McDonald’s Instagram-konto, vi gjorde DOOH:s och Instagram stories som visade vart tonerna spelades upp. Vi bytte ut jingeln i våra egen radioreklam till telefon-tonerna och vi visade även hela numret i 2 sekunder på befintliga OLVs som rullade under perioden. De som tänkte att de skulle hitta numret på hitta.se nåddes av en banner som sa ”bra tänkt, men här kommer du inte hitta vårt gyllene nummer”.
Telefonen hos McDonald’s gick varm – med många förvirrade samtal till växeln. Vissa förstod fortfarande ingenting, alla ledtrådar till trots, men de fick hjälp av folk i kommentarsfälten som gladeligen gav ut numret mot en Swish-betalning. Med The Golden Number vi fick 5486 personer runt om i landet att frivilligt spela upp McDonald’s jingel på sina mobiler. Aktiveringen fick 55 860 interaktioner i McDonald’s sociala medier och totalt 4 590 400 impressions. Vinnaren presenterades sedan i appen, som under aktiveringen laddades ner över 43 000 gånger.