Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

The Golden Number

I mitten av 00-talet lanserade McDonald’s tillsammans med Justin Timberlake en ny jingel. ”I’m lovin’ it” blev snabbt en stor succé runt hela världen. Med sin enkla och glada ton har melodin blivit en av världens mest igenkända.

McDonald’s varumärke och look förändras från år till år – men jingeln har varit konstant sedan lansering. Truddelutten har gjorts i tusentals versioner och arr som avslut på reklamfilmer och radiospottar – men den har aldrig själv fått vara stjärnan. Tills nu. För när vi upptäckte att man kunde spela jingeln i knappsatsen på telefonen, insåg vi att detta måste aktiveras. Så vi gjorde det självklara – köpte numret så att världens kanske mest igenkända jingel blev McDonald’s egna telefonnummer. När vi väl hade numret bjöd vi in allmänheten till en knepig gissningslek.

För att skapa så stort engagemang som möjligt delade vi upp aktiveringen i tre faser. En kryptisk, en där vi gav lite tydligare ledtrådar och en sista fas där vi berättade vad som stod på spel – hittar du numret och ringer upp, har du en chans att vinna ett mytomspunnet guldkort på McDonald’s.

I den första kryptiska fasen bad vi folk ringa McDonald’s utan någon mer information – på utomhustavlor, i annonser och i McDonald’s egna social medie-kanaler. Under samma period hade vi planterat numret på listiga sätt i McDonald’s restauranger. Numret fanns på namnskyltar, Big Mac-förpackningar, brickunderlägg och på de digitala menyskyltarna. I den andra fasen gav vi tydligare ledtrådar. Vi skapade ett Instagram-grid där man kunde testspela tonerna på McDonald’s Instagram-konto, vi gjorde DOOH:s och Instagram stories som visade vart tonerna spelades upp. Vi bytte ut jingeln i våra egen radioreklam till telefon-tonerna och vi visade även hela numret i 2 sekunder på befintliga OLVs som rullade under perioden. De som tänkte att de skulle hitta numret på hitta.se nåddes av en banner som sa ”bra tänkt, men här kommer du inte hitta vårt gyllene nummer”.

Telefonen hos McDonald’s gick varm – med många förvirrade samtal till växeln. Vissa förstod fortfarande ingenting, alla ledtrådar till trots, men de fick hjälp av folk i kommentarsfälten som gladeligen gav ut numret mot en Swish-betalning. Med The Golden Number vi fick 5486 personer runt om i landet att frivilligt spela upp McDonald’s jingel på sina mobiler. Aktiveringen fick 55 860 interaktioner i McDonald’s sociala medier och totalt 4 590 400 impressions. Vinnaren presenterades sedan i appen, som under aktiveringen laddades ner över 43 000 gånger.

Arbetsgrupp

  • CCO/CEO
    Andreas Dahlqvist, NORD DDB
  • Senior Client Director
    Jens Welin, NORD DDB
  • Client Manager
    Stina Nyberg, NORD DDB
  • Creative Lead/Art Director
    Joel Ekstrand, NORD DDB
  • Creative Lead/Copywriter
    Petter Dixelius, NORD DDB
  • Art Director
    Teodor Nisbel Fjäll, NORD DDB
  • Copywriter
    Viktor Einarsson & Felix Jörneman, NORD DDB
  • Strategy
    Jesper Andersson, NORD DDB
  • Content Designer
    Mattias Nordemham, NORD DDB
  • Digital Producer
    Erik Hagström, NORD DDB
  • Designer
    Patrik Oscarsson, NORD DDB
  • 3D-Artist
    Beau Roberts, NORD DDB
  • Social Media & Content Creative
    Mirjana Stanicis, Alexander Olsson Nelin & Sofie Hammers, NORD DDB
  • Creative Producer
    Tobias Bergenwall, NORD DDB
  • PR
    Susanne Johansson, Linnea Lindgren, NORD DDB
  • Print Production
    Anna Lisspers, NORD DDB
  • Marketing Director
    Staffan Ekstam, McDonald's
  • Marketing Manager
    Sofie Lager, McDonald's
  • Brand Manager
    Susanne Wahlberg, McDonald's
  • Brand Manager
    Christoffer Birgerstam, McDonald's
  • Digital Campaign Manager
    Johan Tennbäck, McDonald's
  • Media & Customer Experience Manager
    Michael Bognäs, McDonald's
  • Mediabyrå
    OMD Sweden
  • PR-byrå
    Prime Weber Shandwick