Adidas headphones FWD-02 SPORT är en väldigt nischad produkt. De är “de ultimata hörlurarna för löpare” eftersom de bland annat är svettsäkra, utvecklade med komfort i fokus för att verkligen sitta på plats i örat när du springer och kommer med fodral som andas så att lurarna kan självtorka. De är klart dyrare än allround hörlurar då de kostar ca 1800 kr, så vi insåg att de som med störst sannolikhet skulle vara intresserade av lurarna är just löpare. Vi bestämde därför tidigt att vår kommunikation skulle vara väldigt riktad mot dem. Detta blev extra viktigt givet en låg budget som inte tillät något spill. Briefen specade också att kampanjen enbart kunde gå i förtjänad media (PR, aktivering alt influencers) givet adidas Headphones licens brand avtal.
Vi tog fram specialdesignade utomhusskyltar som man kunde springa längre sträckor med. Vi satte dem sedan på ryggen på proffslöpare och lät dem springa i de mest populära löparspåren runt Stockholm. Om du kunde hålla jämna steg och skanna QR-koden på skylten fick du 50 % rabatt på dessa hörlurar. På så sätt kunde vi nå löpare väldigt direkt, trigga deras tävlingsinstinkt och samtidigt belöna dem som bestämde sig för att anta utmaningen.
Kampanjen lanserades av löparinfluensers som uppmuntrade sina följare att ge sig ut i spåren och försöka fånga skyltarna. De kunde hittas i de populära löpspåren Djurgårdsrundan och Kungsholmen runt. Skyltarna bars av löpare från Stockholm Run Club. En dedikerad löparklubb i Stockholm med hög trovärdighet inom målgruppen. De pushade även för kampanjen genom sina kanaler till sitt löparcommunity.
Trafiken på produktsidan för FWD-02 SPORT ökade rejält under kampanjperioden, hela +680% jämfört med föregående månader (+670% var människor som tidigare inte hade besökt adidasheadphones.com)
Även försäljningen fick sig en ordentlig skjuts under kampanjperioden. Den var 1100% högre jämfört med föregående 3 månaders försäljning. Av försäljningsökningen kom en tredjedel från personer som faktiskt scannat QR-koden i löpspåret (dvs fick den generösa rabatten) och två tredjedelar från personer som sett kampanjen i sociala kanaler (dvs som inte köpte till 50% rabatten).
Det förtjänade mediavärdet för synligheten via influencersen låg på strax över 4 miljoner.