Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

The World's Biggest Signpost

Utmaning:
Nokia bad om en idé som skulle inspirera folk att börja använda deras kartor i sina mobiltelefoner och på sikt se Nokia som en leverantör av mobila navigationslösningar.

Lösning:
Istället för att bara tala om produkten så valde vi att bygga hela idén på produkten. Inne på Nokias navigationstjänst uppmanades folk att lägga till sina favoritplatser antingen via sin mobil eller via internet. För att sprida detta skapade vi the World's Biggest Signpost. En 50 meter hög, 60 ton tung interakiv installation som visade vägen till folks favoritplatser. Från fyra kameror streamades allting live till nokia.com där folk från hela världen kunde delta i realtid.

Genom att sätta interaktiviteten i centrum bjöd vi in folk till att delta. Vi la kontrollen i publikens händer, oavsett om de stod på gatan eller satt framför datorn på andra sidan jordklotet.

Efter kampanjen:
Efter kampanjen valde Nokia att göra Good Things-kartan till en permanent del av deras navigationstjänster och finns nu på alla Nokias marknader.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Tomas Jonsson
  • Copywriter
    Carl Fredrik Jannerfeldt
  • Creative Director
    Erik Norin
  • Executive Creative Director
    Jon Dranger
  • Kundansvarig
    Matias Palm-Jensen
  • Planner
    Niku Banaie
  • Produktionsledare
    Louise Stenborg, Marie Persson, Ulrika Höjgård
  • Projektledare
    Christian Nord, Mårten Forslund
  • Webbproducent
    Björn Uppeke, Mikael Ring, Robert Järvi