Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Tillsammans igen

Tillsammans igen var navet i 2020 års julkampanj från Cancerfonden. Filmen är en symbios mellan film och musik där ledmotivet, liksom tidigare, är en tolkning av folksången ”Auld Lang Syne”. Denna gång framtagen av artisten Thomas Stenström och heter ”Ser du månen där du är ikväll?”. Alla intäkter från spelningar av låten på Spotify gick direkt till Cancerfonden.

Istället för att skildra sjukdomen som sådan ligger Cancerfondens kreativa koncept på de nära relationer och de närstående som drabbas av cancer. I Tillsammans igen valde vi att porträttera en liten familj bestående enbart av far och son. En familj som kanske därmed blir extra utsatt när de får ett cancerbesked. Och hur deras världar vänds upp och ner. Att medvetet ta perspektivet kring relationer, hur cancer påverkar oss alla och att dramatisera det som en skildring ur verkligheten har fått frågan att krypa under huden på mottagaren. Och på så sätt beröra, engagera och framför allt aktivera mottagaren. Eller som budskapet i kampanjen lyder: 1 av 3 får cancer men alla drabbas.

Filmen blev viral och inom 48h hade den setts av över en miljon svenskar samtidigt som låten klättrade till Spotifys top 5 mest spelade. Kampanjen fick ett sällan skådat genomslag av förtjänt spridning av influencers, morgonsoffor, tidningar, podcasts, ett anmärkningsvärt stort utrymme i 2021 års finalavsnitt i Så Mycket Bättre , en oändlig massa covers och ja, det var till och med svenska ministrar som delade filmen. Detta enorma engagemang bidrog till att kampanjen slog all time high i insamling, och Cancerfonden såg sin största tillväxt av yngre givare någonsin.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Adam Gäfvert, King
  • Copywriter
    Pontus Ekström, King
  • Strateg / Projektledare
    Per Wilson, King
  • Produktionsledare
    Katarina Bäcklund, King
  • Planner
    Casper Broomé, King
  • Grafisk Designer
    Caroline Hallersjö, King
  • Kundasvarig
    Sunit Mehrotra, King
  • ECD
    Frank Hollingworth, King
  • Regissör
    Sacarias Kiusalaas, BRF
  • Producent
    Anisa Dzindo, BRF
  • DOP
    Tim Lorentzén, BRF
  • Regiassistent/SAD
    Viviana Figueraoa, BRF
  • Produktionsledare
    Kim Jansson, BRF
  • Exekutiv Producent
    Rikard Åström, BRF
  • Skådespelare
    Sam Rigi
  • Skådespelare
    Rayan Khosropour
  • Skådespelare
    Elias Benkabbou
  • Musiker/Musikproducent
    Thomas Stenström, Sony Music