TV 2 är Norges ledande kommersiella tv-kanal och är ett av landets starkaste och mest kända varumärken. Tv-kanalen grundades 1992 och har fått några mindre visuella uppdateringar sedan dess. Men en stor mängd undervarumärken kopplade till TV 2 gav en splittrad varumärkesbild och man behövde skapa en holistisk varumärkesidentitet anpassad för den moderna publikens användarvanor och preferenser.
Under pandemin togs det helt nya designkonceptet “Uniting Diversity” fram som är varumärkets i särklass största förändring och som under 2021 lanserades både på linjär tv och i deras playtjänst.
Konceptet “Uniting Diversity” är inspirerat av tv-kanalens namn och reflekterar hur TV 2 ger olika perspektiv som sammanför människor. Konceptet återspeglas i alla statiska, interaktiva och audiovisuella byggstenar där 2 saker alltid förenas; 2 kontraster, 2 former och 2 sidor.
Projeket har pågått under hela 2021 och innefattar allt ifrån ny logotyp, färger, specialritad typografi och Ui element, layoutsystem, bildmanér, kanalgrafik på linjära och digitala plattformar, beteenden för motion och interaktion samt ljudidentitet.
Konceptet användes även för TV 2´s idents som är en bärande del i upplevelsen. I dessa kortfilmer kombineras olika saker för att skapa något nytt och oväntat. Stor möda lades på hantverket och olika visuella stilar användes för att skapa något som kan tilltala och överraska under lång tid.