Krogar mot Knark är ett nätverk med Sveriges största klubbar, barer och restauranger. Tillsammans med Polisen och STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) arbetar de för en drogfri krogmiljö. Under senare år har de sett en stor ökning av droganvändningen. Något som blir tydligt i deras studie där 59% av unga klubbesökare uppgav att de använt droger minst en gång under senaste året. I slutet av 2022 ville de därför gå ut med en ny kampanj.
Tidigare antidrogkampanjer har fokuserat på hur droger påverkar hälsan med skrämmande budskap som att hjärnan förstörs, att man blir beroende eller kommer dö i förtid. Men om man inte tar droger så ofta riskerar dessa budskap att falla platt. När det rör ens egna hälsa blir det dessutom lätt att komma på ursäkter för sitt festknarkande; det sker så sällan att bieffekterna inte kommer drabba en.
Men sanningen är att droger påverkar många fler än de som tar dem. En mängd rapporter och undersökningar styrker detta. Vissa konsekvenser är välkända sedan tidigare, som att cannabisförsäljning finansierar kriminella gäng. Andra är mindre omtalade, som att varje gram kokain leder till att fyra kvadratmeter regnskog skövlas, att 150 000 personer mördats av mexikanska drogkarteller åren 2006-2018 eller att barn används som arbetskraft.
Målgruppen unga klubbesökare (18-35 år) engagerar sig i ämnen som rör miljö och mänskliga rättigheter. De väljer tåg framför flyg, tänker på sin köttkonsumtion, köper kravmärkta bananer, fairtradekaffe och tar avstånd från företag som inte behandlar människor rättvist. Deras medvetna val har blivit en del av deras identitet och personliga varumärke. Märkligt nog verkar de blunda helt för de brutala konsekvenser de är med och bidrar till när de festar och tar droger.
I kampanjen Usla Ursäkter valde vi därför att lyfta upp hur droger påverkar samhället, omvärlden och klimatet för att påminna dem om att droger påverkar långt många fler än dem själva. Budskapen, den kalla faktan, kombinerade vi med vanliga ursäkter som målgruppen använder för att rättfärdiga sitt partyknarkande.
Alla kampanjbudskap bygger på källor från ett 50-tal rapporter, studier och undersökningar. På KrogarmotKnark.se kunde besökarna fördjupa sig i ämnet och ta del av källorna som låg till grund för budskapen.
Kampanjen uppmärksammades av större medier och privatpersoner och väckte diskussioner. Resultaten visade att 37% av målgruppen (unga klubbesökare) såg kampanjen. 81% av dem tyckte att det var en ögonöppnare och 22% uppgav att de kommer prata om kampanjen med andra.
FAKTA/KÄLLOR:
Budskap: Dödade mexikaner
Europol: http://bit.ly/3RiVZpu
CRS: http://bit.ly/3JteaqL
Budskap: Skövlad regnskog
ISDP: http://bit.ly/3wYdIJT
Budskap: Terrorism
UNODC: http://bit.ly/3WNZsO0
Budskap: Barnarbete
CATO: http://bit.ly/3YaBfmn
SVT: http://bit.ly/3HFSZAo
Budskap: Gängkrig & Mord
DN: http://bit.ly/3RoAUKv
Accent: http://bit.ly/3WIaJ2B
Polisen: http://bit.ly/3HHYuyP
SVT: http://bit.ly/3kTlp12
SR: http://bit.ly/3HGzSq1
SVT: http://bit.ly/3JmbA5N