Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

VI E AIK

🎶 Å vi e AIK. Och alltid är vi med er. Och alltid ska vi se er ta poäng. 🎶

Så sjunger AIK-publiken vanligtvis när spelarna går in på gräsmattan för att spela match. Men den allsvenska säsongen 2021 inleddes med restriktioner som höll publiken borta.

Att en sådan säsong köpa ett icke återbetalningsbart årskort är en solidaridetshandling som vi behövde fylla med ett alternativt värde. Givet detta var det en självklarhet att sätta supportrarna, snarare än spelarna, i fokus för kampanjen VI E AIK.

För att visa i handling att supportrarnas närvaro på läktarna var saknad valde vi att resa en monolit av svart (AIK!) granit (AIK!) med samtliga årskortsinnehavares namn graverade. Denna placeras i mitten av lagets omklädningsrum.

Monoliten följdes av nyheten att alla spelare skulle tilldelas en supporters namn att bära på ryggen vid den allsvenska premiären, snarare än sitt eget. Vice lagkaptenen Sebastian Larsson bar namnet “Neuman” efter årskortsinnehavaren Christoffer Neuman. Varje dag under kampanjperioden lottades och annonserades en årskortsinnehavares namn som placerades på en av spelarnas matchtröjor. När AIK-ikonen Alexander Milošević återvände till laget och presenterades som nyförvärv inför säsongen fotograferades han med en matchtröja där det stod “Wigge” (efter årskortsinnehavaren Torne Wigge) på ryggen, något som gav ytterligare synlighet till kampanjen.

Under hela kampanjperioden publicerades hyllningar till årskortsinnehavarna där deras namn lyftes fram i olika poster på sociala medier. Vi tänkte att det skulle vara en fin detalj i kampanjen men det kom närmast att bli en folksport att som AIK:are aktivt leta efter sitt namn i varje post och uppmärksamma omgivningen när deras namn syntes (eller inte syntes för den delen). I den populära supporterpodden *Testa Stör* blev det en följetång när programledarna väntade på att just deras namn skulle publiceras.

Med namnen som bärande elementet på samtliga delar av kampanjen blir varje enhet personlig, unik och intressant att ta del av, oavsett om det handlar om spelarnas matchtröjor, affischer, sociala poster eller tidningsannonser.

Vi uppnådde inte (det mycket högt ställda) kampanjmålet om att sälja 11 073 årskort inför säsongen 2021. Det totala antalet årskort under kampanjperioden slutade på 9 056* och innebar viktiga intäkter för AIK Fotboll på lång och kort sikt.

Trots det missade målet ser vi kampanjen som oerhört framgångsrik då det tydligt går att härröra försäljningen till kommunikationsinsatserna:

* AIK Fotboll släpper årskortet till försäljning den 24:e november 2020. På 103 dagar säljer man 3 879 kort vilket ger ett snitt om 38 årskort om dagen.
* Kampanjen VI E AIK startar den 3:e mars och avslutas den 11:e april. På 40 dagar säljer man 5 177 kort vilket ger ett snitt om 129 årskort om dagen.

Arbetsgrupp

  • Projektledare
    Patrik Sundberg, Post
  • Creative Director
    Viktor Bolin, Post
  • Produktionsledare och PR
    Viktoria Löwkrantz, Post
  • Art Director
    Sara Brandin, Post
  • Fotograf
    Jesper Zerman, Frilans
  • Retouch Artist
    Oskar Rising, Rbls
  • Retouch Artist
    Christian Gardö, Rbls
  • TF Klubbdirektör
    Fredrik Söderberg, AIK Fotboll
  • Kommunikationschef
    Tobias Larsson, AIK Fotboll
  • Grafiker & kommunikatör
    Olle Östman, AIK Fotboll
  • Biljettansvarig
    Jakob Odmark, AIK Fotboll