Den 29 september 2021 hävdes restriktionerna och Sverige öppnade upp igen. Några månader senare kom omikron, men under delar av hösten var tillvaron nästan som vanligt.
Under pandemin hade nästan 50% av alla kollektivtrafikresenärer försvunnit – och många av dem gick över till bilen. Västtrafik ville fira att samhället öppnade upp och välkomna resenärerna tillbaka till hållbart resande. De ville fokusera på den yngre målgruppen 18-35 år, som ofta är kritisk i kommentarsfält och egna sociala kanaler.
En av de saker som unga människor saknade mest var livemusik. Genom att inleda ett unikt samarbete med Way Out West firade Västtrafik att det gick att resa hållbart igen. Sju av Sveriges mest hyllade artister – som dessutom kom från regionen – spelade under endagsfestivalen, som invigdes 14:07 med Miriam Bryant och avslutades 22:14 med Little Dragon. Till varje konsert såldes 40 biljetter för 34 kr styck – samma pris som en vanlig enkelbiljett. Spelningarna startade och slutade vid Marklandsgatan, en hållplats intill det vanliga Way Out West-området. Ett mini-festivalområde byggdes upp med armbandsutlämning, öltält, kaffeservering – och bajamajor. Turen med spårvagnen gick igenom centrala Göteborg, förbi Linnégatan, Järntorget, Centralstationen och Avenyn.
Festivalen blev en omedelbar succé. De knappt 300 biljetterna sålde slut på några minuter och tusentals personer stod i kö på Ticketmasters hemsida. Det massiva trycket gjorde att biljettsidan kraschade. Över 10.000 personer följde konserterna hemifrån och många av Sveriges största medier bevakade festivalen – både före, under och efter. Nyheten rapporterades både av traditionell media som SVT, Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio och Göteborgs-Posten, och av musik- och nöjespress som Gaffa, Dopest, Kingsize och Nöjesguiden. Över 100 artiklar publicerades i Sverige, med en sammanlagd räckvidd på 32 miljoner.
Genom att lansera en musikfestival ombord på en spårvagn lyfte vi klimatsmart resande på ett nytt och lustfyllt sätt. Plötsligt diskuterades hållbara resvanor i hela landet, och den målgrupp som brukar håna den lokala kollektivtrafiken tackade istället Västtrafik i stories och tiktoks.