A hair-raising message

Kategori: Utomhus
År: 2015
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Barncancerfonden
Byrå: Garbergs

Bidragsbeskrivning:
Vår ambition var att skapa en riktad emotionellt engagerande upplevelse för varje resenär som passerade tunnelbanestationen under kampanjperioden. Genom att hämta kraft från en tidigare kampanj, Apotek Hjärtats schamporeklam, byggdes en dramaturgi upp med en oväntad vändning. För att få fler människor att nås av den digitala stortavlan gjorde vi en film där vi dokumenterade resenärers reaktioner. Sedan oktober har filmen haft över 7,9 miljoner visningar. Efter sju dagar hade den setts i 217 länder och blivit det mest sedda klippet på svenska Youtube. Hundratals medier har rapporterat om den, bland annat The Guardian, Vanity Fair, Huffington Post, Aftonbladet, Metro och Expressen. Men framförallt, donationerna ökade med 900 %. Efter hundratals förfrågningar om den specialskrivna musiken, har vi nu släppt ”Linn’s theme” i fullängdsversion på Spotify. Varje gång låten spelas skänks pengarna till Barncancerfonden.


Arbetsgrupp

Art Director
Sebastian Smedberg

Copywriter
Sedir Ajeenah

Produktionsledare
Ida Tenggren

PR assistant
William Löthman

Digital Creative
Michael Ring

Creative Director
Petter Ödeen

Uppdragsgivare
Anne Bergsten, Linus Almqvist

Fotograf
Daniel Griffel

Produktionsbolag
Adamsky

Tack till:
Linn med familj, STOPP & Clear Channel

Postproduktion
TheLine


Andra vinnare i kategorin