An auction based on emotions

Kategori: PR
År: 2015
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Orrefors Kosta Boda AB
Byrå: Ellermore

Bidragsbeskrivning:
Kosta Boda har skapat konstglas i världsklass i snart tvåhundra år. Men under det senaste seklet har medvetenheten kring hur exklusivt glaset från Kosta Boda verkligen är minskat och Kosta Boda har förlorat sin en gång självskrivna position i konstvärlden, speciellt bland yngre människor. För att återigen ta plats i konstvärlden och bli en del av den ständigt pågående debatten om konst, anordnade vi en konstauktion. Tre glasunikat (originalverk) för totalt 250 000 kr signerade Kosta Bodas mest framträdande konstnärer auktionerades ut. Men istället för att betala i pengar, betalade budgivarna med sina känslor. Med hjälp av GSR-teknologi kombinerat med pulsmätare kunde vi mäta hur mycket budgivarna kände för varje enskilt konstverk. Utslaget omvandlades till ett känslomässigt bud och de tre personerna som kände mest – vann konstverken.


Arbetsgrupp

Art Director
Max Hultberg

Copywriter
Anna Pettersson

Planner
Johan Good

Strategic Account Director
Johan Lundgren

Production Manager
Linda Larsson

Digital studio
Humblebee

Producer
Jonas Jonsander

Technical Lead
Andreas Lorentsson


Andra vinnare i kategorin