Bidragsbeskrivning:
TCO vill öka kunskapen om den svenska partsmodellen bland unga opinionsbildare, och få dem att förstå hur den gynnar både arbetsgivare och arbetstagare. Problemet är att vår unga målgrupp uppfattar partsmodellen som riktigt tråkig. De är mer intresserade av musik och populärkultur. Så det tog vi fasta på. Resultatet blev ”Business Like A Swede” – en musikvideo, som på ett enkelt och underhållande sätt förklarar partsmodellens fördelar. I filmen får vi följa en amerikansk VD och hennes anställda göra upp om arbetsvillkoren över ett hip hop-beat. Musikvideon förekom i 30+ nyhetsinslag, delades av tusentals människor världen över – och statsminister Stefan Löfven förklarade att han gör ”Business Like A Swedish statsminister” i ett offentligt tal. Genom att etablera ett helt nytt sätt att prata kring den svenska partsmodellen, fick vi 83% av de i målgruppen som sett kampanjen att tycka att partsmodellen är bra för både arbetsgivare och arbetstagare. Dessutom lyckades vi sätta den svenska partsmodellen på agendan som en världsomspännande hit.
Arbetsgrupp
Art Director
Andreas Lönn
Copywriter
Stephanie Moradi
Projektledare
Pontus Karlsson
Produktionsledare
Maria Fager
PR-ansvarig
Camilla Westman
PR-specialist
Channa Rogsten
Planner
Anna Jensen
Grafisk designer
William Björnstjerna
Musikproduktion
Marcus Price
Musik
Ana Diaz
Produktionsbolag
Callboy
Regissör
Igor Zimmermann
Producent
Sofia Björkman
Executive producent
Nils Ljunggren
Projektledare
Per Karlberg
Ansvarig sociala och digitala medier
Petra Jankov Picha
Mediapartner
Be On
Följ Guldägget