Business Like a Swede

Kategori: PR
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: TCO
Byrå: ANR BBDO

Bidragsbeskrivning:
TCO vill öka kunskapen om den svenska partsmodellen bland unga opinionsbildare, och få dem att förstå hur den gynnar både arbetsgivare och arbetstagare. Problemet är att vår unga målgrupp uppfattar partsmodellen som riktigt tråkig. De är mer intresserade av musik och populärkultur. Så det tog vi fasta på. Resultatet blev ”Business Like A Swede” – en musikvideo, som på ett enkelt och underhållande sätt förklarar partsmodellens fördelar. I filmen får vi följa en amerikansk VD och hennes anställda göra upp om arbetsvillkoren över ett hip hop-beat. Musikvideon förekom i 30+ nyhetsinslag, delades av tusentals människor världen över – och statsminister Stefan Löfven förklarade att han gör ”Business Like A Swedish statsminister” i ett offentligt tal. Genom att etablera ett helt nytt sätt att prata kring den svenska partsmodellen, fick vi 83% av de i målgruppen som sett kampanjen att tycka att partsmodellen är bra för både arbetsgivare och arbetstagare. Dessutom lyckades vi sätta den svenska partsmodellen på agendan som en världsomspännande hit.


Arbetsgrupp

Art Director
Andreas Lönn

Copywriter
Stephanie Moradi

Projektledare
Pontus Karlsson

Produktionsledare
Maria Fager

PR-ansvarig
Camilla Westman

PR-specialist
Channa Rogsten

Planner
Anna Jensen

Grafisk designer
William Björnstjerna

Musikproduktion
Marcus Price

Musik
Ana Diaz

Produktionsbolag
Callboy

Regissör
Igor Zimmermann

Producent
Sofia Björkman

Executive producent
Nils Ljunggren

Projektledare
Per Karlberg

Ansvarig sociala och digitala medier
Petra Jankov Picha

Mediapartner
Be On


Andra vinnare i kategorin