GOWEST

Kategori: Digitalt Sajter
År: 2014
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Stockholm Pride

2012 förbjöds Pride­paraden i Moskva och en domstol beslutade att den inte ska få arrangeras under de kommande 100 åren.

Samtidigt eskalerade det en våg av hatbrott relaterade till homofobi i Ryssland. Överfall, våld och arresteringar av HTBQ-personer blev en del av vardagen. Ingen gjorde något eller visade något stöd.

Det var dags att sätta fokus på Ryssland och göra media, politiker och människor runt om i världen medvetna om problemet. En stor utmaning, eftersom det råder en strikt kontroll av medierna i Ryssland.

Initiativet GOWEST föddes.Stockholm Pride beslöt sig för att bjuda in HTBQ-personer från Ryssland och samtidigt skapa opinion mot landets diskriminerande lagstiftning.

På gowest2013.com kunde man kunde skicka i väg tweets som automatiskt översattes till ryska. Dessa var också var geotaggade i Ryssland. På så sätt trendande hashtagen #gowest i Ryssland redan efter tre dagar.

Två dagar senare började internationella medier plocka upp storyn. Samtidigt uttryckte inflytelserika kändisar sitt stöd för kampanjen.

En enorm våg av twitter-inbjudningar skickades från sajten som nådde 3,7 miljoner Twitter-konton i Ryssland. Festivalen nämndes 10 gånger mer i media än tidigare år samt 33% fler deltagarna till Stockholm Pride än året innan.

Kampanjen inspirerade också många andra initiativ som stöder det ryska HBTQ-samhället.

Men ännu viktigare, det som började som en enda tweet bidragit till att placera en allvarlig fråga ordentligt på den globala agendan.


Arbetsgrupp

Kundansvarig
Fredrik Widén, Jessica W Sandberg, GOWEST, Jörgen Eriksson. Festivalchef Stockholm Pride 2013


Andra vinnare i kategorin