Heat seeking billboard

Kategori: Utomhus
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Svenska McDonald's

Bidragsbeskrivning:
McDonald's Iced Smoothies är uppfriskande goda. För att bevisa det ville vi helt enkelt dela ut dem gratis. Men för att få folk att berätta för alla sina vänner om hur goda McDonald's Iced Smoothies är behövde vi maximera deras smakupplevelse. Så vi såg till att alla som fick en gratis smoothie var i det perfekta tillståndet. Vi monterade en värmekamera och en touch screen på en utomhusannons. Sedan kunde förbipasserande interagera med utomhustavlan och scanna sig själva. Med hjälp av en algoritm som mätte tio olika fokuspunkter kunde vi då räkna ut människors kroppsvärme och jämföra med ett medeltal. Så de som var tillräckligt varma när de scannade sig själva fick en svalkande smoothie på ett närliggande McDonald's. Men även de som inte var så varma räknade snabbt ut hur de kunde "lura" utomhustavlan.


Arbetsgrupp

Projektledare
Jeanette Ytterman

Art Director
Leo Dal

Copywriter
Sebastian Snygg

Faktor
Anna Hellenberg

Business Director
Johan Ljungman

Motion Graphic Designer
August Håkansson

Produktionsledare
Daniel Israeli

Produktionsbolag
Tobias Christell, Havelle


Andra vinnare i kategorin