Hej FRA

Kategori: Interaktivt
År: 2009
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Fria Tidningen
Byrå: Syrup

Bakgrund

Våren 2008 föreslår regeringen en lag som ska låta FRA skanna av av all mobil- och internettrafik som passerar Sveriges gränser. Mail och sms med ord och språk som triggar FRAs system kommer att läsas manuellt. Syftet är att upptäcka yttre hot mot Sveriges säkerhet.

För journalister och tidningar är lagförslaget ett hot mot källskyddet en grundlag som ska garantera anonymiteten hos den som tipsar en journalist.

Den lilla oberoende tidningen Fria Tidningen ser sin roll hotad och behöver göra något för att stärka sitt varumärke och slåss för alla journalisters rättighet.

Lösning
Vi skapade en kampanj som på ett artigt sätt lät alla delta i kampen mot FRA-lagen. Med en enkel applikation som slumpade fram olika e-mailsignaturer med farliga ord kunde alla visa upp sitt stöd mot lagen och vara med att sabotera FRAs system. Helt utan medieinvestering genom att kampanjen spreds från mail till mail, blogg till blog kunde alla som skickade mail delta i kampen. Lösningen gjorde att alla kunde uttrycka sin ståndpunkt och vara med att faktiskt göra något för att sabba FRAs system. Digital olydnad på ett artigt sätt.


Arbetsgrupp

Art Director
Mattias Cederfelt

Copywriter
Mia Robertsson

Creative Director
Fredrik Lundgren

Produktionsledare
Marlene Hernbrand

Övrigt
Johan Sahlen


Andra vinnare i kategorin