Hur hetero

Kategori: Media
År: 2010
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Stockholm Pride

Stockholm Pride har hittills haft teman som främst berört HBT-världen (homo-, bi- och transpersoner).

Årets tema “Hetero” däremot, riktade sig även till heterosexuella eftersom det lyfte fram hur heteronormen får konsekvenser för oss alla. (Heteronormen är samlingsordet för samhällets förväntningar på hur du “ska” vara som man eller kvinna).

För att nå utanför den egna HBT-communityn och även få till en dialog med alla heteros, behövde vi få dem att känna sig delaktiga i årets tema och diskussion.

Vi konstruerade några heteronormativt tester med frågan “How hetero?”.

Syftet var att få människor att reflektera över alla oskrivna regler som finns över hur en “riktig” kvinna och man ska vara.


Arbetsgrupp

Art Director
Yvan Archimbaud, Lars Bæcklund

Copywriter
Monica Born, Joakim Labraaten, Kalle Åkestam

Creative Director
Martin Cedergren

Designer
Ellinor Bjarnolf

Produktionsledare
Bella Lagerquist

Projektledare
event Caroline Weinberg, Fredrik Widén

Uppdragsgivare
Jessica W Sandberg, Claes Nyberg

Web Director
Paul Collins


Andra vinnare i kategorin