Hur hetero
Kategori: Media År: 2010 Valör: Guldägg Uppdragsgivare: Stockholm Pride Byrå: Åkestam Holst
Stockholm Pride har hittills haft teman som främst berört HBT-världen (homo-, bi- och transpersoner).
Årets tema “Hetero” däremot, riktade sig även till heterosexuella eftersom det lyfte fram hur heteronormen får konsekvenser för oss alla. (Heteronormen är samlingsordet för samhällets förväntningar på hur du “ska” vara som man eller kvinna).
För att nå utanför den egna HBT-communityn och även få till en dialog med alla heteros, behövde vi få dem att känna sig delaktiga i årets tema och diskussion.
Vi konstruerade några heteronormativt tester med frågan “How hetero?”.
Syftet var att få människor att reflektera över alla oskrivna regler som finns över hur en “riktig” kvinna och man ska vara.
Arbetsgrupp
Art Director
Yvan Archimbaud, Lars Bæcklund
Copywriter
Monica Born, Joakim Labraaten, Kalle Åkestam
Creative Director
Martin Cedergren
Designer
Ellinor Bjarnolf
Produktionsledare
Bella Lagerquist
Projektledare
event Caroline Weinberg, Fredrik Widén
Uppdragsgivare
Jessica W Sandberg, Claes Nyberg
Web Director
Paul Collins
Följ Guldägget