Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Like a Swede

Bidragsbeskrivning:
Jämfört med många andra delar av världen har vi i Sverige världens bästa arbetsförhållanden. Det beror framförallt på den svenska partsmodellen som innebär att arbetsgivare och fackföreningar förhandlar fram villkoren för arbetslivet i Sverige. Då kännedomen bland dagens unga journalister, politiker och opinionsbildare var rekordlåg ville den fackliga centralorganisationen TCO öka kännedomen om den svenska partsmodellen. Utifrån insikten att den svenska partsmodellen ger fördelar som bara de allra rikaste i andra länder har råd med, skapade vi en film där vi följer Joe, en rik amerikan som lever ”like a Swede” med alla dess fördelar som semester och föräldraledighet. Inom 24 timmar blev videon den mest delade i Sverige, och med sina 670 000+ visningar på YouTube är den idag en utav fjolårets mest delade reklamfilmen. Kampanjen diskuterades flitigt i sociala medier samt uppmärksammades i de största svenska nyhetsmedierna vilket ledde till en kännedomsökning med 100% av i målgruppen.

Arbetsgrupp

  • Projektledare
    Ana Esteban, Per Karlberg, Maria Sandberg
  • Copywriter
    Stephanie Moradi
  • Art Director
    Fredrik Broander
  • Creative Director
    Andreas Lönn
  • Kundansvarig
    Pontus Karlsson
  • Planner
    Anna Jensen
  • Produktionsledare
    Jacqueline Nyman, Linda Ulving
  • Produktionsbolag
    B-Reel
  • Producent
    Rikard Åström
  • Regissör
    Tom Malmros