Living with Lag
Kategori: PR År: 2015 Valör: Silverägg Uppdragsgivare: Umeå Energi/ume.net Byrå: ANR BBDO
Bidragsbeskrivning:
På en marknad dominerad av telecomjättar ville ume.net, det lokala stadsnätet i Umeå, öka sin kännedom, preferens och försäljning. Men på grund av sin ringa storlek och budget behövde de göra något som skapade uppmärksamhet och generade spridning. Ett av de största störningsmomenten på internet är lagg. Det uppstår i samband med långsam uppkoppling och resulterar i fördröjningar, buffrande och frysta skärmar. ume.net erbjuder ett av världens snabbaste bredband, så för att demonstrera det utförde vi ett experiment. Vi lät fyra testpersoner leva med lagg, i verkligheten. Och riktade oss till en aktiv målgrupp på internet som lider mest utav lagg - early adopters inom teknik och spel. Kampanjen överskred alla mål. Idag har experimentet över 5,7 miljoner visningar i 230 länder, genererat 78 miljoner impressions och fått såväl nationellt som internationellt erkännande som resulterat i ett mediavärde på 30 miljoner kronor. För mer info & originalfilm: http://livingwithlag.tumblr.com
Arbetsgrupp
Marknadschef
Agneta Filén
Art Director
Oskar Skott
Copywriter
Stephanie Moradi, Daniel Åhlman
Creative Director
Andreas Lönn
PR-chef
Camilla Westman
Projektledare
Fredrik Pantzerhielm
Planner
Anna Jensen
Produktionsledare
Giustina Guariglia
Grafisk Designer
William Björnstjerna
Produktionsbolag
Stopp Family i samarbete med Hard Hat
Creative Director
Gabriella Karlsson
Utvecklare
Håkan Boqvist
Producent
Anna Nauckhoff
Head of Interactive
Lisen Stålberg-Olmert
Regissör
Gustav Fromell
Director of Photography
Johan Helmer
Producent
Jenny Hedberg
Klippare
Simon Wallin
Ljudtekniker
Anders Brandén
Ljudläggning
Edward Björner
Online
Wille Rising
Grading
Annika Pehrson
Följ Guldägget