Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Parupu

Parupu är en barnstol gjord av ett helt nytt material: DuraPulp. Materialet är väldigt hållbart, trots att det är gjort av pappersmassa. Därför kan stolen återvinnas precis som papper. Parupu visades på Milan Design Week 2009. Vår brief var att skapa monter och material för att, i konkurrens med världens främsta designers, fånga uppmärksamheten hos Milanos svårflörtade publik.

Vi bestämde oss för att fokuserar på Parupus slutliga målgrupp – barnen. I materialet lät vi barn utmana materialet i Parupu på olika sätt. Vi använde varianter av DuraPulp i allt tryckt material för att få fram rätt känsla. I montern lät vi de vuxna besökarna uppleva barnens perspektiv, med stora väggmålningar av vuxenben och en fyra meter hög stol. Självklart kan allt material återvinnas, precis som Parupu. Till exempel kan mässkatalogen återanvändas som målarbok.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Karin Ahlgren, Petter Ödeen
  • Copywriter
    Nina Åkestam
  • Formgivare
    Beatrice Sztanska
  • Fotograf
    Denise Grünstein
  • Illustratör
    Jesper Waldensten
  • Produktionsledare
    Cilla Beckeström
  • Projektledare
    Jan Lindforss
  • Uppdragsgivare
    Therese Thelin
  • Övrigt
    Martin Gumpert