Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

SL goes Doge

Bidragsbeskrivning: För ungdomar som är kvar i stan på sommaren och inte har så mycket pengar har SL tagit fram ett rabatterat sommarkort. Uppdraget var att nå ungdomar brett med budskapet om sommarkortet, och göra det genom SL:s egna traditionella kanaler i tunnelbanan. Utmaningen blev dels att få ungdomar att reflektera över ett budskap från en avsändare många i målgruppen hade en dålig relation till, dels att överhuvud taget nå ungdomar genom traditionell media. Lösningen blev att skapa en kontrast i hur SL brukar prata med insikten att vårt budskap behövde anpassas för att spridas och nå målgruppen även genom digital media. I det här fallet genom memen Doge. Det visade sig fungera. Stortavlorna började snabbt spridas i sociala och traditionell media. Det gick till och med så långt att det blev ett problem att folk började ta med sig affischerna hem. Ett par personer gjorde på eget initiativ det möjligt att köpa kortet med dogecoin, med egen hemsida och allt.

Arbetsgrupp

  • Business Director
    Paul Morel
  • Produktionsledare
    Cattis Söderblom
  • Art Director
    Tomas Jonsson, Lennart Claesson
  • Copywriter
    Martin Lundgren

  • Graphic Designer/Original
    Peter Danielsson
  • Graphic Designer
    Tor Westerlund
  • Planner
    Patrick Wilkorsz
  • Motion Designer
    Erik Hellqvist
  • Kommunikationschef
    Suss Forssman Thullberg
  • Business Area Manager Marketing
    Pernilla Sollander
  • PR Konsult
    Simon Strand