Swedish Design Museum – The Home Viewing Exhibitions

Kategori: Aktivering
År: 2019
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Visit Sweden
Byrå: Volontaire

Bakgrund / utmaning
Swedish Design Museum skapades av Visit Sweden för att göra Sverige till en given designdestination. Med en målgrupp bosatt utomlands har museet hittills bara existerat online. Vi fick utmaningen att skapa en utställning som visade mångfalden av svensk design och arkitektur, och som gjorde hela Sverige till ett intressant resmål ur designperspektiv.

Insikt
Svensk design är gjord för folket, för att användas i vardagen. Demokratiska designprinciper som gör varenda svenskt hem till en designutställning i sig. Men svenskar bjuder sällan in främlingar i sina hem. Förutom vid ett tillfälle: När de ska sälja.

Lösning
Genom att uppmuntra människor att gå på bostadsvisningar för att uppleva svensk design, skapade vi tusentals utställningar runtom i hela Sverige, varje vecka, helt gratis. Vår sajt blev en hubb där en kurator tipsade om utvalda bostäder, och med mäklarnas material kunde vi berätta historier om utvalda föremål med professionella bilder från runtom i hela landet.


Arbetsgrupp

Projektledare, Volontaire
Josefina Bergström

Producent, Volontaire
Lina Edenfelt Holst

Planner, Volontaire
Joakim Runesson

Creative Director, Volontaire
Rasmus Nilsson

Copywriter, Volontaire
Joakim Hutchinson-Kay

AD, Volontaire
Felix Jaak Nilsson

Producent, Volontaire
Hannah Håål

PR/Creative, Volontaire
Erik Filén

PR/Creative, Volontaire
Samuel Skwarski

Communication Manager, Visit Sweden
Åsa Ericson

Head of PR & Influencer Management, Visit Sweden
Lotta Olofsson

Chief Experience Officer, Visit Sweden
Jennie Skogsborn Missuna

Digital Development Manager, Visit Sweden
Malin Czernik

Head of Social Media, Visit Sweden
Vincent Vukovic

Designer, Volontaire
Angelica Strömbäck Ek

Kundansvarig, Volontaire
Klaus Hahn


Andra vinnare i kategorin