Tele 2 – Ny identitet

År: 2015
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Tele2

Bidragsbeskrivning:
Tele2 är ett av Europas ledande telecomföretag med 13 miljoner kunder i 10 länder. Ända sedan Jan Stenbeck grundade företaget, 1993, har Tele2 varit en utpräglad utmanare. Man har utmanat statliga monopol, invanda sanningar och etablerade affärsmodeller – och tagit en stark position genom prisledarskap. På en mogen marknad blir det allt svårare för Tele2 att konkurrera via pris. Tele2 överger nu prisledarstrategin för en ny, mer värdebaserad inriktning: Tele2 ska bli the champions of customer value. För att manifestera den nya strategin och ladda varumärket med nya associationer, fick vi i uppdrag att utveckla en ny visuell identitet som bättre linjerade med den nya varumärkesinriktningen. Ett nytt uttryck som verkligen tar för sig i kategorin, en kraftfull typografi, starka färger och uttrycksfulla bilder samverkar för att skapa ett modernt och energiskt uttryck – som lyfter Tele2 ur lågpriskategorin och tydligt särskiljer bolaget från konkurrenterna.


Arbetsgrupp

Creative Director
Thomas Kurppa

Projektledare, strateg
Måns Jacobsson Hosk

Senior Designer
Oskar Kron, Titti Kurppa

Digital designer
Carl Unnerman

Produktionsledare
Sladja Sitbon

Produktionsledare
Emma Axling

Strateg
Martin Svensson

Designer
Leo Drakenberg Renander

Projektledare
Ellen Hörnberg

Strateg
Malin Bugge

Senior Concept Developer
David Lindström


Andra vinnare i kategorin