The Out of Home Project

Kategori: Utomhus
År: 2019
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Clear channel

Vårt uppdrag var att visa de digitala tavlornas möjligheter. Idéns kontextuella utgångspunkt var det ökande antalet hemlösa och Stockholm Stads direktiv om att öppna tillfälliga härbärgen vid minus sju grader. Få hittar dit så vi skapade ett nödsystem via de digitala skyltarna som finns där människor rör sig. Baserat på väderdata, avstånd och tid hänvisades de som lever i hemlöshet till närmsta öppna härbärge vid minus sju grader. Vid varmare temperaturer riktade vissa av skyltarna budskap till allmänheten om ett ökat behov av volontärer och donationer av förnödenheter. Initiativet har skapat uppmärksamhet för ett viktigt ämne och har gett skydd till de som behöver det mest. Flera av de anknutna organisationerna har vittnat om nya ansikten som dykt upp under vintern och fler ville ansluta till systemet. Hela 78 procent har blivit mer positiva till Clear Channel efter att de sett initiativet. Nödsystemet har med drygt 120 svenska och internationella artiklar nått över 72 miljoner människor i förtjänad räckvidd.


Arbetsgrupp

Kundansvarig och PR-strateg, Prime Weber Shandwick
Hannes Kerstell

Projektledare, Prime Weber Shandwick
Jennie Körnung

CD, Prime Weber Shandwick
Hanna Belander

AD, Prime Weber Shandwick
Felix Holfve

AD, Prime Weber Shandwick
Robin Wiman

Senior mediespecialist, Prime Weber Shandwick
Daniel Wahlström

PR- och kommunikationschef, Clear Channel
David Klagsbrun

Nordeuropachef, Clear Channel
Ola Klingenborg

Executive Producer, Bannerboy
Charlotte Lindqvist

Creative Developer, Bannerboy
Alexander Falkhammar


Andra vinnare i kategorin