GULDÄGGET 2017

Vägen till läsning

År: 2016
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Pressbyrån

Bidragsbeskrivning:
Pressbyrån har startat ett initiativ för att öka läslusten och läsförmågan i Sverige. Forskning visar att barn som läser serier har större benägenhet att gå över till mer avancerad läsning. I den här annonsen illustrerar vi det skeendet genom Kafkas Processen - från enklaste serie till skriven roman. Samtidigt välkomnar vi alla barn och ungdomar att komma in och läsa hur mycket serietidningar de vill i Pressbyråns butiker.

Motivering:
Årets guldägg i print är framför allt välskriven. Och framför allt riktigt fin. Och framför allt relevant. Dessutom känns den ny, kul, originell och, tja, kort och gott, som ett givet guldägg i tidningsannonsering 2016.


Arbetsgrupp

Copywriter
Filip Laurent

Art Director
Johan Landin

Projektledare
Sara Clewemar

Produktionsledare
Bella Lagerquist

Grafisk formgivare
Sara Bellafesta

Planner
Simon Stefansson

Uppdragsgivare
AnnaMaria Carnemark, Lennart Schultz

Illustratör
Kenneth Larsen


Andra vinnare i kategorin