”Where’s the party?” by Carlsberg

Kategori: Media
År: 2010
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Carlsberg Sverige

"Where’s the party?” är Carlsbergs sommarplattform, som lanserades 2009. Ambitionen med plattformen är att skapa en långsiktig plattform som ser till att sommaren blir “PROBABLY THE BEST SUMMER IN THE WORLD”.

Då sommaren är en tid då man inte sitter framför datorn utan rör sig utomhus var det naturligt att göra mobilen till huvudkomponent i plattformen. WHERE’S THE PARTY kombinerade kraften i sociala medier och geografisk positionering på ett helt nytt sätt. Idén byggde på insikten att sommar är lika med utomhus och att folk vill ha roligt med sina vänner. Därför utvecklades en idé som underlättar för folk att ha kul med sina kompisar. Via sociala medier och geo-positionering i mobilen skapade Carlsberg en tjänst där man kunde ta reda på var ens vänner höll hus och var det hände spännande aktiviteter så som klubbar, fester eller andra happenings. Antingen kunde man logga in på siten eller i mobilen för att nyttja tjänsten. Tillsammans med ett antal DJ:s och klubbfixare annordnades även skräddarsydda Carlsbergsevents runtom i Sverige som senare promotades via ”WHERE’S THE PARTY?”. Även andra medier användes för att stötta plattformen. Plattformen kommer åter igen startas igång sommaren 2010, i en version 2.


Arbetsgrupp

Art Director
Jens Eriksson

Copywriter
Ingrid Sydow

Creative Director
Ted Persson, David Sundin

Designer
Björn Wissing, Jens Eriksson

Kundansvarig
Stefan Persson

Produktionsledare
Jocke Wissing

Projektledare
Anders Larsson

Övrigt
Fredrik Karlsson


Andra vinnare i kategorin