Uppdrag
Grafisk identitet med logotyp, typografi, färger och applikationer som t ex: fasadskyltar, påsar, navigationssystem, imagebilder, kampanj-kommunikation, webdesign, trycksaker för kundklubben, informationsbroschyrer, profilprogram för kontorstrycksaker, medverkan vid utveckling av nytt butikskoncept. Sverige, 2010.
Problem
Den svenska apoteksmarknaden avmonopoliserades i november 2009. I februari 2010 öppnade Apotek Hjärtat, som den största oberoende aktören på den avreglerade apoteksmarknaden med 207 apotek. Apotek Hjärtat ville att deras nya grafiska identitet skulle kommunicera trovärdighet, kunskap och hälsa på ett modernt och inspirerande sätt samtidigt som det på ett tydligt men subtilt sätt skulle signalera apotek. Logotypen skulle kunna appliceras på många olika typer av profilbärare.
Lösning
Vår målsättning var att skapa en logotyp som kunde vinna svenska folkets hjärtan. Den största utmaningen var att hitta balansen mellan kunskap och trovärdighet å ena sidan, och värme och service å den andra. Den stoppljusgröna färgen är en tydlig signal som blir lätt att se och identifiera. Den ikoniska hjärtsymbolen blir unik genom öppningen i mitten, som skapar en känsla av öppenhet och välkomnande.
Resultat
I april genomfördes en oberoende konsumenttest av tidningen Market: “Apotek Hjärtat är den aktör som kommer högst upp på listan vad gäller kännedom, och på andra plats (efter Apoteket) när det gäller hur väl kunderna känner igen loggan?”.”– Vi har lyckats få ut en grafisk identitet som är tydlig, inte minst i butiksmiljön”, säger Apotek Hjärtats vice vd och marknadsansvarig Bodil Eriksson till Market.