Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

Astrid Lindgren Memorial Award

Bakgrund
Astrid Lindgren Memorial Award instiftades 2002 av Sveriges regering för att hedra minnet av Astrid Lindgren och uppmärksamma kvalitetslitteratur för barn och unga. Prissumman, fem miljoner kronor, gör priset till världens största i sitt slag.

Syftet med varumärkesarbetet var att vidareutveckla, förstärka och tydliggöra rollen som en viktig global aktör inom barn- och ungdomslitteratur. Och att tydligare knyta an till Astrid Lindgren och hennes humanistiska förhållningssätt till världen.

Den tidigare identiteten var svårjobbad och inte anpassad för en digital värld. Den speglade inte heller prisets tyngd. Logotypen, med silhuetter av några av Astrid Lindgrens karaktärer, var otydlig ur ett internationellt perspektiv, eftersom dessa tecknas olika i olika länder.

Lösning
Att arbeta med porträtt är vanligt för stora, prestigefyllda pris som har en namngiven instiftare eller hedrar någons minne. Personen (ofta en man) avbildas gärna på ett traditionellt sätt: i profil, med bister och allvarlig uppsyn. Vi ville ge Astrid Lindgren samma status, men förmedla hennes värme, vishet och komplexitet. En tidlös författare med en speciell blick på världen. Det mjukt tecknade porträttet utgör grunden till logotypen.

Astrid Lindgren skrev sina manus med en vacker och gåtfull stenografi. Det blev inspirationen till ett grafiskt mönster som fungerar som dekoration, men även som en berättelse om hennes mytomspunna skrivprocess. På Svenska barnboksinstitutet i Stockholm finns idag 670 av hennes stenogramblock bevarade, och vi fick tillåtelse att använda originalmanuset till boken *Karlsson på taket smyger igen* från 1968.

Det handritade uttrycket kompletteras av en varierad färgpalett – inspirerad av Lindgrens karaktärer – samt foto och illustrationer som sätter både pristagarna och de unga läsarna i centrum.

Resultat
Den nya visuella identiteten lanserades i samband med tillkännagivandet av 2021 års pristagare och har uppmärksammats internationellt, både i litteraturvärlden och i varumärkessammanhang. Projektet har omskrivits av Designweek och Under Consideration/Brand New, och har även vunnit Resumés ”Månadens Design”.

Arbetsgrupp

  • Illustratör
    Amanda Åkerman, Amanda Åkerman
  • Design Director
    Andreas Kittel, F&B Happy
  • Design Director
    Anna Ahnborg, F&B Happy
  • Client Director
    Anette Anderson, F&B Happy
  • Account Manager
    Camilla Smids, F&B Happy
  • Copywriter
    Douglas Reid, Douglas Reid
  • Brand Strategist
    Erica Thelin, F&B Happy
  • Account Manager
    Madeliene Sikström, F&B Happy