Juryns motivering
Årets Guldägg i Utomhus går till bidraget Återuppståndelsen för Trafikförvaltningen, SL och Waxholmsbolaget – för att de på ett briljant sätt kombinerar halloween, det sjunde inseglet och Stockholms lokaltrafik, men också för att det inte har kompromissats i något led under arbetets gång. Fotot är genomarbetat ned i minsta detalj. Orden vägda på guldäggsvåg. Kontexten är perfekt. Så upp på scen och ta emot ert guldägg, för ni har väl kommit hit för att hämta det?
Om bidraget
Under halloween skapade Trafikförvaltningen en kampanj inspirerad av den berömda scenen från Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet. Med budskapet “Vi kommer för att hämta dig” kunde Trafikförvaltningens samtliga varumärken, SL och Waxholmsbolaget, återigen välkomna regionens invånare att resa med kollektivtrafiken. Med ett och samma kampanjuttryck.
I och med att halloween inföll samtidigt som restriktionerna lättade blev “återuppståndelse” en självklar ingång för kampanjens budskap, som markerade slutet på 1,5 års kommunikation som syftat till att begränsa invånarnas resande. Målet med kampanjen var att öka SL:s liking och resandet i kollektivtrafiken.