Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Återuppståndelsen

Juryns motivering

Årets Guldägg i Utomhus går till bidraget Återuppståndelsen för Trafikförvaltningen, SL och Waxholmsbolaget – för att de på ett briljant sätt kombinerar halloween, det sjunde inseglet och Stockholms lokaltrafik, men också för att det inte har kompromissats i något led under arbetets gång. Fotot är genomarbetat ned i minsta detalj. Orden vägda på guldäggsvåg. Kontexten är perfekt. Så upp på scen och ta emot ert guldägg, för ni har väl kommit hit för att hämta det?

Om bidraget

Under halloween skapade Trafikförvaltningen en kampanj inspirerad av den berömda scenen från Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet. Med budskapet “Vi kommer för att hämta dig” kunde Trafikförvaltningens samtliga varumärken, SL och Waxholmsbolaget, återigen välkomna regionens invånare att resa med kollektivtrafiken. Med ett och samma kampanjuttryck.

I och med att halloween inföll samtidigt som restriktionerna lättade blev “återuppståndelse” en självklar ingång för kampanjens budskap, som markerade slutet på 1,5 års kommunikation som syftat till att begränsa invånarnas resande. Målet med kampanjen var att öka SL:s liking och resandet i kollektivtrafiken.

Arbetsgrupp

  • Client director
    Hanna Ternström, Familjen
  • Account manager
    Alma Sunnemark, Familjen
  • Copywriter
    Ulf Paulsrud-Sirbäck, Familjen
  • Art director
    Hedda Hyland, Familjen
  • Graphic designer
    Johan Olsson, Familjen
  • Creative director
    Johan Helander, Familjen
  • Marknadschef
    Thomas Hansen, Trafikförvaltningen
  • Client lead
    Johannes Lindh, Scream
  • Fotograf
    Carl-Johan Ekberg, Art of Brand