Under Black Friday är det många som vill locka till konsumtion. Ett av de vanligaste knepen är att skylta med stora rabatter. Men tyvärr är erbjudandena inte alltid så bra som de vill ge sken av.
Under senare år har det blivit allt vanligare med bluffreor. Det går ut på att butiker smyghöjer priserna på varor inför Black Friday för att sen kunna skylta med en stor prissänkning. Det är ju inte så schysst, och definitivt inte något som Pressbyrån vill vara en del av.
För att uppmärksamma problemet valde Pressbyrån att göra en egen Black Friday-kampanj. Dagen innan kl 23:59 höjde vi priset på kaffe rejält, från 24 till 2400 kronor. Prishöjningen varade dock bara i 60 sekunder. Detta gjorde vi dagen efter kunde skylta med en ironisk rabatt på kaffe med 99%.
Med bluffrabatten lyfte vi problemet och skicka en vänlig påminnelse om att vara lite extra uppmärksam under Black Friday. Och samtidigt erbjöd vi en välbehövlig kopp kaffe till alla rabatt-jägare som behövde hålla sig skärpta.
Kampanjen togs ut i digitala utomhusskärmar och riktades till alla som var ute på jakt efter bra erbjudanden.