Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

De ofrivilliga turisternas guide till Sverige

Juryns motivering

En once-in-a-lifetime idé som lyckades vända förtvivlan till något fantastiskt för de ofrivilliga turisterna i Sverige, och samtidigt inspirera ett folk som kände sig mer instängda än någonsin. Tajmingen, hantverket och ett så omtänksamt jävlar anamma var helt enkelt omöjligt att värja sig ifrån. En kampanj som får oss att uppskatta de positiva konsekvenserna av livets nyckfullheter.

Om bidraget

Visit Swedens uppgift är att locka utländska besökare till Sverige, men i och med pandemin fick de i uppdrag att istället rikta in sig på inhemska turister. Men hur får vi svenskar att återupptäcka sitt eget semesterland? Och hur producerar vi en kampanj under vintern, med begränsad budget, som även ska visa upp ett somrigt Sverige? Vi upptäckte ett nytt fenomen som uppstod våren 2020: ”Ofrivillig turism”.

När flygplatser, hamnar och gränser stängdes under pandemins utbrott blev många strandade runt om i världen. Vi hittade elva personer från olika platser i världen som fastnade i Sverige och inte kunde ta sig hem. Panik. Men allteftersom tiden gick bestämde de sig för att börja se sig omkring. De reste runt och upptäckte saker de aldrig skulle ha upptäckt annars. Och insåg att de älskade det.

Vi bestämde oss för att göra dessa ”ofrivilliga turister” till Visit Swedens officiella guider.
Deras personliga foton, videor och berättelser från äventyren i Sverige 2020 blev material till en ny fysisk guidebok, en digital reseguide, reklamfilmer i sociala medier, artiklar på nyhetssajter och segment i populära podcasts. Kampanjen blev uppmärksammad i press och TV där de ofrivilliga turisterna berättade om sina bästa upplevelser och tips.

Arbetsgrupp

  • Superstudio
    Pontus Ahlqvist
  • Projektledare
    Ann Spennare
  • Produktionsledare
    Jessica Sjölin och Maria Möller
  • Art Director
    Johanna Hofman-Bang
  • Copywriter
    Pontus Levahn och Andrea Sundström
  • Design
    Håkan Larsson
  • Planner
    Alena Sucher
  • PR strateg
    Robert Johnsson
  • Researcher
    Frans Dino
  • Byråproducent
    Magnus Kennhed
  • Illustratör
    Igor Kubik
  • Newland
    Produktionsbolag
  • Regissör
    Olivia Kastebring
  • EP/Managing Director
    Therese Engberg
  • Producent
    Moa Looft